Что ставить на штуг 3 б
С каким орудием играть на Stug 3 ausf.B
Доброго времени суток и хороших боёв всем.Прикупил я себе ПТ-САУ четвёртого уровня Stug 3 ausf.B,всё таки решил до яги е 100 дойти.Так вот,посмотрел на доступные орудия для этой птшки и хочу спросить у тех кто играл на ней,с каким орудием вы играли,как фугасница,пойдёт?Заранее спасибо за ответы)
Данную ПТ я проходил только на втором топовом орудии, тоесть дыроколе что шьет 110мм, причина в том что танк класса ПТ и часто кидает к уровням выше, лучше гарантированный урон небольшой, чем по 30 урона бить фугасом 6лвл., но я также играл на хетзере, строго на фугаснице, там установлено такое же орудие фугасное как и на стюга можно ставить, там оно играется неплохо, так что могу сказать что фугасница играется на Стюге, но всеже из за особенностей танков, мой выбор был хетзер фугасница, стюг В дырокол, но вам стоит попробовать оба орудия если вы хотите играть на этом танке долгое время, а если цель просто быстро открыть 5 уровень берите любую пушку, вам всеравно будет мало боев что бы понять танк, 5лвл быстро откроется
Привет всем танкистам и хороших боев в Новогоднем рандоме. Лично я на данном танке не играл да и не собираюсь. А по поводу твоего вопроса так я придерживаюсь мнения – если сам не попробуешь то не поймешь что лутьше.
доброго времени суток))да на каждый бой не угадаешь какую пуху ставить)))так что поиграй пристреляйся мож тебе фугасница подойдёт к твоей манере игры)
Проходил я до яги давненько,но как помнится,играл я не на фугасеице,а на той,у которой пробитие хорошее. Конечно и фугасница пойдёт против техники без брони. Но против тт она не актуальна будет.
Привет! Лично я играл на фугаснице. Может и урон маловат, но у 5-х уровней к которым тебя будет кидать брони маловато. Я ее прошел быстро. мне ПТ не очень понравилась.
Бери фугасницу. Без ваританов. Я уже мастера на фугаснице взял. Те, кто говорят что мало урона – просто играют без голды. За 60 боёв на этом «утюге» почти никогда не попадал к 6, но если попадешь, то едь к ст и заряжай голду. Если получится, скину реплей, где на фугаснице взял мастера(очень эпичный бой, катал на твинке, т.к. не хочется тратить свободку чтобы дойти на основе до этого «утюга» и выкачать на нём фугасницу)
Немецкая ПТ-САУ в World of Tanks – подробный гайд по StuG III Ausf. G
Всем доброго времени суток!
Продолжаем знакомиться с военной техникой, представленной в Ворлд оф Танкс.
Сегодня мы рассмотрим немецкую ПТ-САУ пятого уровня.
Гайд по StuG III Ausf. G поможет вам узнать все особенности этой самоходки.
Именно немецкая StuG наиболее популярная в World of Tanks. Неслучайно эта самоходка заняла лидирующее место в игре.
Именно Германия держала первенство по разработке таких военных машин. В игровом рондоме скорострельный и подвижный «утюг» ПТ-САУ попил немало крови многим игрокам.
Хотите узнать, почему? Читайте обзор, и вам все станет понятно.
Немного исторической справки
Во времена Второй мировой войны именно StuG была самой массовой немецкой самоходкой. Серийный выпуск ее продолжался с 1940 по 1945 гол. Серьезной заявкой на успех стало 8636 экземпляров модификаций с длинноствольной 75-мм пушкой.
Концепция такого орудия имела свое развитие еще в 1939 году. Самоходки всегда поддерживали в наступлении пехоту. Изначально фирмой «Даймлер-бенц» была разработана новая рубка на базе шасси Pz-111 с наращиванием лобовой брони до 50 мм и установкой короткоствольной 75-мм пушки.
В 1942 году ее броню довели до 80 мм, а короткое орудие было заменено длинноствольным – в 43 калибра. Это значительно повышало противотанковые характеристики техники, а сама модификация стала популярной не только у немцев, но и у советской армии.
Характеристики
В Ворлд оф Танкс «утюг» занимает между штурмовыми и засадными самоходками законную нишу. Рассмотрим в игровом разрезе его технические характеристики.
Оборудование, прокачка
Давайте рассмотрим, в каком порядке надо изучать StuG III Ausf. G.
В первую очередь выкачиваете топовые гусеницы. Это необходимо для размещения остальных модулей. После этого берете 105-мм фугасницу, не жалея опыта (это заметно увеличит прокачку в несколько раз).
Переходите к тщательному изучению радиостанции, движков. В конце добиваете топовую 75-мм пушку.
Для экипажа прокачиваете стандартный ПТ-вариант. Для командира – «шестое чувство», для остальных «маскировку».
После перехода на второй уровень экипажу раскидываете профильные перки, командиру завершаете «зеленку». На третьем уровне можно уже брать «боевое братство».
Для засадного варианта лучшим сетапом будет следующий вариант: «стереотруба», «досыпатель», «маскировочная сеть». При активных действиях выбираете «вентиляцию» или «улучшенные приводы наводки».
Расходники берем классические: «малый ремкомплект», «ручной огнетушитель», «малая аптечка».
Советы
Немецкий «утюг» прекрасный пример самоходок двойного назначения. StuG может вести наступательные активные действия и «кустродротить».
На старте важно определиться на переднем крае с засадными позициями, затем можно смело туда газовать. И сразу начинайте отстреливать вражеские «светляки».
При обнаружении отступите на запасные позиции. В скором времени начнет подтягиваться пехота, начнется стрельба по засвету.
Вам придется только успевать выпускать и сводить снаряды. Первый выпускаете в гусеницу, второй – в корпус, третий – по ходовой. Все просто.
Никогда не забывайте о том, что вы огневая поддержка. Если вы будете одиноки, то, скорее всего, вас быстренько сольют.
Тем более не пытайтесь бороться с тяжелым танком, вы для них добыча «на один зуб». Только опытные геймеры могут в гордом одиночестве вести грамотную битву.
Ликуйте при попадании в ТОП, наступило ваше время. Теперь можно позволить себе стать в главенстве, так как большинство соперников не выдержат вашего психологического и физического давления.
Опасаться надо только Hetzer со 105-мм пушкой и арту.
Не пятьтесь задом, не забывайте, что вас реверс имеет всего 10 км/час. Лучше кучковаться и бросаться вперед.
Если вы дотянули до конца сражения, начнется наиболее приятный момент — отстрел подранков. В этом ваша ПТ-САУ вне конкуренции.
Отступайте на базу, если противников больше, чем союзников, и в выбранной позиции наблюдайте круг захвата. Начинайте отсюда уничтожать всех любителей бескровных побед.
Достоинства:
Недостатки
Немецкая StuG III Ausf. G подходит как фанатам стремительного флангового маневрирования, так и любителя отсиживаться в кустах.
Для ПТ-САУ в World of Tanks пятый уровень является максимально комфортным в плане нагибаторства, фарма.
И именно StuG здесь выступает несомненным лидером. Попробуйте и вы поразитесь – ваша статистика начнет расти как на дрожжах.
StuG III Ausf. B
StuG III Ausf. B
130,000 |
400 80 HP Hit Points |
21.94/24 8.38/26.5 t Weight Limit |
320 440 hp Engine Power |
40/10 km/h Speed Limit |
32 40 deg/s Traverse |
14.59 52.51 hp/t Power/Wt Ratio |
Yes Yes Pivot |
Shell Cost
Reload Times
Nominal: 3.9 s
50% Crew: 4.83 s
75% Crew: 4.22 s
100% Crew: 3.74 s
Rammer: 3.37 s
Vents: 3.66 s
Both: 3.29 s
Both and BiA: 3.22 s
Both and Max Crew %: 3.09 s
See Crew, Consumables, or Equipment for more information.
Reload Times
Nominal: 9 s
50% Crew: 11.15 s
75% Crew: 9.73 s
100% Crew: 8.63 s
Rammer: 7.77 s
Vents: 8.44 s
Both: 7.6 s
Both and BiA: 7.43 s
Both and Max Crew %: 7.12 s
See Crew, Consumables, or Equipment for more information.
Using Shell Type 1 (110 Damage):
Theoretical Damage Per Minute
Nominal DPM: 1691.8
50% Crew: 1366.2
75% Crew: 1564.2
100% Crew: 1764.4
100% Crew
Vents: 1804
Rammer: 1960.2
Both: 2004.2
Both and BiA: 2049.3
Both and Max Crew %: 2137.3
Advantageous Damage Per Minute
First-shot DPM: 1801.8
50% Crew: 1476.2
75% Crew: 1674.2
100% Crew: 1874.4
100% Crew
Rammer: 2070.2
Vents: 1914
Both: 2114.2
Both and BiA: 2159.3
Both and Max Crew %: 2247.3
See here, here, or here for more information.
Using Shell Type 2 (110 Damage):
Theoretical Damage Per Minute
Nominal DPM: 1691.8
50% Crew: 1366.2
75% Crew: 1564.2
100% Crew: 1764.4
100% Crew
Vents: 1804
Rammer: 1960.2
Both: 2004.2
Both and BiA: 2049.3
Both and Max Crew %: 2137.3
Advantageous Damage Per Minute
First-shot DPM: 1801.8
50% Crew: 1476.2
75% Crew: 1674.2
100% Crew: 1874.4
100% Crew
Rammer: 2070.2
Vents: 1914
Both: 2114.2
Both and BiA: 2159.3
Both and Max Crew %: 2247.3
See here, here, or here for more information.
Using Shell Type 3 (175 Damage):
With wholly penetrating hits
Theoretical Damage Per Minute
Nominal DPM: 2691.5
50% Crew: 2173.5
75% Crew: 2488.5
100% Crew: 2807
100% Crew
Vents: 2870
Rammer: 3118.5
Both: 3188.5
Both and BiA: 3260.25
Both and Max Crew %: 3400.25
Advantageous Damage Per Minute
First-shot DPM: 2866.5
50% Crew: 2348.5
75% Crew: 2663.5
100% Crew: 2982
100% Crew
Rammer: 3293.5
Vents: 3045
Both: 3363.5
Both and BiA: 3435.25
Both and Max Crew %: 3575.25
See here, here, or here for more information.
Using Shell Type 1 (350 Damage):
Theoretical Damage Per Minute
Nominal DPM: 2334.5
50% Crew: 1883
75% Crew: 2159.5
100% Crew: 2436
100% Crew
Vents: 2492
Rammer: 2705.5
Both: 2768.5
Both and BiA: 2828
Both and Max Crew %: 2950.5
Advantageous Damage Per Minute
First-shot DPM: 2684.5
50% Crew: 2233
75% Crew: 2509.5
100% Crew: 2786
100% Crew
Rammer: 3055.5
Vents: 2842
Both: 3118.5
Both and BiA: 3178
Both and Max Crew %: 3300.5
See here, here, or here for more information.
Using Shell Type 2 (350 Damage):
Theoretical Damage Per Minute
Nominal DPM: 2334.5
50% Crew: 1883
75% Crew: 2159.5
100% Crew: 2436
100% Crew
Vents: 2492
Rammer: 2705.5
Both: 2768.5
Both and BiA: 2828
Both and Max Crew %: 2950.5
Advantageous Damage Per Minute
First-shot DPM: 2684.5
50% Crew: 2233
75% Crew: 2509.5
100% Crew: 2786
100% Crew
Rammer: 3055.5
Vents: 2842
Both: 3118.5
Both and BiA: 3178
Both and Max Crew %: 3300.5
See here, here, or here for more information.
Using Shell Type 3 (410 Damage):
With wholly penetrating hits
Theoretical Damage Per Minute
Nominal DPM: 2734.7
50% Crew: 2205.8
75% Crew: 2529.7
100% Crew: 2853.6
100% Crew
Vents: 2919.2
Rammer: 3169.3
Both: 3243.1
Both and BiA: 3312.8
Both and Max Crew %: 3456.3
Advantageous Damage Per Minute
First-shot DPM: 3144.7
50% Crew: 2615.8
75% Crew: 2939.7
100% Crew: 3263.6
100% Crew
Rammer: 3579.3
Vents: 3329.2
Both: 3653.1
Both and BiA: 3722.8
Both and Max Crew %: 3866.3
See here, here, or here for more information.
With 50% Crew: 0.681 m
With 75% Crew: 0.595 m
With 100% Crew: 0.527 m
With BiA: 0.516 m
With BiA and Vents: 0.505 m
Maximum possible: 0.484 m
For more details, see Crew
With 50% Crew: 0.681 m
With 75% Crew: 0.595 m
With 100% Crew: 0.527 m
With BiA: 0.516 m
With BiA and Vents: 0.505 m
Maximum possible: 0.484 m
For more details, see Crew
With 50% Crew: 2.106 s
With 75% Crew: 1.839 s
With 100% Crew: 1.63 s
With GLD: 1.482 s
With BiA: 1.594 s
With BiA and Vents: 1.559 s
With both and GLD: 1.418 s
Maximum possible: 1.359 s
For more details, see Crew or Equipment
With 50% Crew: 2.478 s
With 75% Crew: 2.163 s
With 100% Crew: 1.918 s
With GLD: 1.743 s
With BiA: 1.875 s
With BiA and Vents: 1.835 s
With both and GLD: 1.668 s
Maximum possible: 1.599 s
For more details, see Crew or Equipment
With 50% Crew: 243.6 m
With 75% Crew: 276.8 m
With 100% Crew: 310 m
With Recon and Situational Awareness: 325.7 m
With Coated Optics: 341 m
With Binocular Telescope: 387.5 m
Maximum possible: 443.8 m
For more details, see Skills or Equipment
With 50% Crew: 243.6 m
With 75% Crew: 276.8 m
With 100% Crew: 310 m
With Recon and Situational Awareness: 325.7 m
With Coated Optics: 341 m
With Binocular Telescope: 387.5 m
Maximum possible: 443.8 m
For more details, see Skills or Equipment
With 50% Crew: 243.6 m
With 75% Crew: 276.8 m
With 100% Crew: 310 m
With 100% Signal Boost: 372 m
When affected by 100% Relaying: 341 m
Maximum possible: 446.1 m
For more details, see Skills or Equipment
With 50% Crew: 326.1 m
With 75% Crew: 370.6 m
With 100% Crew: 415 m
With 100% Signal Boost: 498 m
When affected by 100% Relaying: 456.5 m
Maximum possible: 597.2 m
For more details, see Skills or Equipment
The StuG III Ausf. B is a German tier 4 tank destroyer.
In 1935, Erich von Manstein of the German Army General Staff, in a letter to General Ludwig Beck, described the idea of building assault artillery to support attacking infantry units. Five prototypes of the «zero» series were manufactured in 1937. Early modifications from Ausf.A to Ausf.F/8 were produced until December 1942.
The StuG III Ausf. B leads to the Grille, and the StuG III Ausf. G.
Modules / Available Equipment and Consumables
Modules
Tier | Gun | Penetration (mm) | Damage (HP) | Rate of fire (rounds/minute) | Dispersion (m/100m) | Aiming time (s) | Weight (kg) | Price ( ) |
---|
Engines
Tier | Engine | Engine Power (hp) | Chance of Fire on Impact (%) | Weight (kg) | Price ( ) |
---|
Suspensions
Tier | Suspension | Load Limit (т) | Traverse Speed (gr/sec) | R min | Weight (kg) | Price ( ) |
---|
Radios
Compatible Equipment
Compatible Consumables
Player Opinion
Pros and Cons
Performance
Early Research
Upon a fresh purchase, one will sadly find out that no module carries over from the Marder III. The priority should be getting the 7.5 L/43, since the stock gun is simply laughable even in tier 4 matches. With proper firepower, one should then research the engines: these are reasonably cheap and compatible for many Pz. III and Pz. IV chassis vehicles. Then, research the tracks to unlock its full maneauverability; Finish by researching the top guns, and the radio.
Suggested Equipment
Gallery
StuG III Ausf. B с 7,5 cm Pak 39 L/48
StuG III Ausf. B с 10,5 cm Stu.H. 42 L/28
Historical Info
The Sturmgeschütz III (StuG III) assault gun was Germany’s most produced armored fighting vehicle during World War II. It was built on the chassis of the proven Panzer III tank. Initially intended as a mobile, armored light gun for infantry support, the StuG was continually modified and widely employed as a tank-destroyer.
Development
The Sturmgeschütz III originated from German experiences in World War I, when it was discovered that during the offensives on the western front, the infantry lacked the means to effectively engage fortifications. The artillery of the time was heavy and not mobile enough to keep up with the advancing infantry to destroy bunkers, pillboxes, and other minor obstacles with direct-fire. Although the problem was well-known in the German army, it was General Erich von Manstein, who is considered the father of the Sturmartillerie, that saw the solution. The initial proposal was from (then) Colonel Erich von Manstein, and submitted to General Ludwig Beck in 1935, suggesting that Sturmartillerie («assault artillery») units should be used in a direct-fire support role for infantry divisions. On June 15, 1936, Daimler-Benz AG received an order to develop an armored infantry-support vehicle capable of mounting a 75 mm (2.95 in) artillery piece. The gun mount’s fixed, fully-integrated casemate superstructure was to allow a limited traverse of a minimum of 25° and provided overhead protection for the crew. The height of the vehicle was not to exceed that of the average man. Daimler-Benz AG used the chassis and running gear of its recently designed Pz.Kpfw. III medium tank as a basis for the new vehicle. Prototype manufacture was passed over to Alkett, which produced five examples in 1937 of the experimental 0-series StuG based upon the Pz.Kpfw. III Ausf. B. These prototypes featured a mild-steel superstructure and Krupp’s short-barreled 75 mm StuK 37 L/24 cannon. This model was known as the Sturmgeschütz Ausführung A.
While the StuG III was considered self-propelled artillery, it was not initially clear which arm of the Wehrmacht would handle the new weapon. The Panzer arm, who was the natural user of tracked fighting vehicles, had no resources to spare for the formation of StuG units, and neither did the infantry branch. It was agreed, after a discussion, it would best be employed as part of the artillery arm.
The StuGs were organized into battalions (later renamed «brigades» for disinformation purposes) and followed their own specific doctrine. Infantry support using direct-fire was its intended role. Later, there was also a strong emphasis on destroying enemy armor whenever encountered. As the StuG III was designed to fill an infantry close support combat role, early models were fitted with a low-velocity 75 mm StuK 37 L/24 gun to destroy soft-skin targets and fortifications. After the Germans encountered the Soviet KV-1 and T-34 tanks, the StuG III was equipped with a high-velocity 75 mm StuK 40 L/43 main gun (Spring 1942) and later, the 75 mm StuK 40 L/48 (Autumn 1942) anti-tank gun. These versions were known as the Sturmgeschütz 40 Ausführung F, Ausf. F/8, and Ausf. G. When the StuG IV entered production in late 1943 and early 1944, the «III» was added to the name to separate it from the Panzer IV-based assault guns. All previous and following models were thereafter known as Sturmgeschütz III.
Beginning with the StuG III Ausf. G, a 7.92 mm MG34 could be mounted on a shield on top of the superstructure for added anti-infantry protection from December 1942. Some of the F/8 models were retrofitted with a shield as well. Many of the later StuG III Ausf. G models were equipped with an additional coaxial 7.92 mm MG34. The vehicles of the Sturmgeschütz series were cheaper and faster to build than contemporary German tanks; at 82,500 RM, a StuG III Ausf G was cheaper than a Panzer III Ausf. M, which cost 103,163 RM. This was due to the omission of the turret, which greatly simplified manufacture and allowed the chassis to carry a larger gun than it could otherwise. By the end of the war, 10,619 StuG IIIs and StuH 42s had been built.
Operational history
Overall, Sturmgeschütz-series assault guns proved very successful and served on all fronts as assault guns and tank-destroyers. Although Tigers and Panthers have earned a greater notoriety, assault guns collectively destroyed more tanks. Because of their low silhouette, StuG IIIs were easy to camouflage and a difficult target. Sturmgeschütz crews were considered to be the elite of the artillery units. Sturmgeschütz units held a very impressive record of tank kills: some 20,000 enemy tanks by the spring of 1944. As of April 10, 1945, there were 1,053 StuG IIIs and 277 StuH 42s in service. Approximately 9,500 StuG IIIs of various types were produced until March 1945 by Alkett and a small number by MIAG.
In terms of the resources expended in their construction, the StuG assault guns were extremely cost-effective compared to the heavier German tanks, though in the anti-tank role, it was best used defensively, as the lack of a traversable turret would be a severe disadvantage in the assault role. As the German military situation deteriorated later in the war, more and more StuG guns were constructed in comparison to tanks: an effort to replace losses and bolster defences against the encroaching Allied forces.
In 1944, the Finnish Army received 59 StuG III Ausf. Gs from Germany (30 Stu 40 Ausf.G and 29 StuG III Ausf. G) and used them against the Soviet Union. These destroyed at least 87 enemy tanks for a loss of only 8 StuGs[2] (some of these were destroyed by their crews to avoid capture). After the war, they were the main combat vehicles of the Finnish Army until the early 1960s. These StuGs gained the nickname «Sturmi» which can be found in some plastic kit models.
100 StuG III Ausf. G were delivered to Romania in the autumn of 1943. They were officially known as TAs (or TAs T3 to avoid confusion with TAs T4) in the army inventory. By February 1945, 13 units were still in use with the 2nd Armored Regiment. None of this initial batch survived the end of the war. 31 TAs were on the army inventory in November 1947. Most of them were probably StuG III Ausf. Gs and a small number of Panzer IV/70 (V)s, known as TAs T4s. These TAs were supplied by the Red Army or were damaged units repaired by the Romanian Army. All German equipment was scrapped in 1954 due to the Army’s decision to use Soviet armor. StuG IIIs were also exported to other nations such as Bulgaria, Hungary, Italy, and Spain.
Many German Sturmgeschütz IIIs were captured by Yugoslav Partisans. After the war, they were used by the Yugoslav Peoples Army until the 1950s.
After the Second World War, the Soviet Union donated some of their captured German vehicles to Syria, which continued to use them, along with other war surplus AFVs (like long-barreled Panzer IVs and T-34/85s), during the fifties and up until the The War over Water against Israel in the mid 60s. By the time of the Six Days War, all of them had been either destroyed, stripped for spare parts, or interred on the Golan Heights as static pillboxes.