Что такое jump scare
Чем пугают геймеров ● Джампскейры ● История, роли и функции
чем пугают геймеров
5 минут видео о пугающих приемах в кинематографе
Зачем?
Ну и еще текстовую версию в статье изложить неплохо бы
На счет текстовой версии согласен, недоработочка.
А вот про кинематограф для общего развития и понимания. Интересно, наверное, узнать, откуда ноги растут. И что этот прием пытались использовать ещё во времена немого кино. Просто любопытный экскурс в историю.
Ты хотя бы прочти отличие скримера от джампскейра, где второе это более обширное понятие.
И в чём же различие, о, гуру хоррора?
Скример (от англ. «scream » — крик, т.е. «крикун») ошибочный синонимом термина «джампскейр» (от англ. «Jump scare») — термин которым ошибочно характеризуют громкие выпрыгивания и прочие резкие моменты в фильмах ужасов. Однако такое употребление неверно, так как примитивный прием фильмов ужасов, основанный на элементе неожиданности, который призван вызвать у зрителя сиеминутный страх принято называть «джампскейром», в то время как «скримерами» принято называть не прием, а конкретный продукт основанный на этом приёме. Скримеры обычно сопровождается громким звуком, криком, от чего и получили своё название. Другими словами скримеры это «пугач», который не позволяет зрителю заскучать в ожидании ужаса. Приём психически воздействуют на человека при своём внезапном появлении, но в избытке вызывают привыкание.
Вообще, как хочешь. Всё смазывается со временем, сейчас проще считать резкий звук скримером, а выскакивающее что-то джампом.
кстати слово «серьезно» заимствовано из французского
Spooky’s Jump Scare Mansion: HD Renovation – рецензия
Оглавление
Жанр | Хоррор/ приключение |
Разработчик | Albino Moose Games |
Издатель | Albino Moose Games, Screenwave Media |
Платформа | PC ( Windows) |
Локализация | Только текст в главном меню |
Дата выхода | 1 марта 2017 года |
Вступление
реклама
Главным олицетворением и одновременно штампом жанра «хоррор» является дом с привидениями. Что в фильмах, что в видеоиграх жуткого вида особняки, нагоняющие страх, встречаются во многих «ужастиках», начиная со стародавнего Alone in the Dark и заканчивая недавним Resident Evil 7.
Нечто новое в этом плане создателям привнести хоть и сложно, но можно. И разработчики из студии Albion Moose Games доказали это на примере собственной игры Spooky’s Jump Scare Mansion, которая теперь обзавелась HD-переизданием.
Что ж, ужас в формате HD – звучит заманчиво!
Тысяча и одна комната
Завязка в Spooky’s House of Jumpscare стандартна, и весь ее смысл умещается на стартовом экране: главный герой, будучи по складу ума типичным персонажем второсортного фильма ужасов, решает проникнуть в старый дом на холме, о котором ходят недобрые легенды среди городских жителей. Бесстрашный искатель приключений надеется, что именно ему удастся пролить свет на темную историю этого зловещего поместья.
Ну а для того, чтобы это сделать, ему придется обойти весь тысячекомнатный особняк и, по возможности, остаться живым и невредимым.
С самого начала кажется, что сделать это будет оскорбительно просто, ведь механика выглядит до безобразия примитивной – знай, ходи-броди по однотипным комнатам замка, смотри, как счетчик пройденных комнат постепенно ползет вверх, да иногда пугайся внезапно выскакивающих из-за стен картонных монстров.
реклама
Ох, если бы все было так просто…
Уже через десять минут игры наряду с безобидными картонными монстрами появляется призрак настоящий, причем настроен к геймеру он крайне недружелюбно. Изначально герой безоружен (потом появится топор, но применять его против монстров не рекомендуется, если вы хотите получить хорошую концовку), поэтому единственное, что он может – попытаться удрать от чудовища на своих двоих.
Сделать это будет не так уж просто: каждый из «экземпляров» (так монстры называются в самой игре) быстр и силен, так что мешкать не рекомендуется. Но и осторожностью не следует пренебрегать: значение выносливости (зеленая полоска под шкалой здоровья) не бесконечно, и постепенно герой устает, поэтому при беге надо рассчитывать свои силы.
Конечно, эти кошки-мышки долго продолжаться не будут, и комнат через двадцать любой преследователь оставит вас в покое (но ненадолго). В такие моменты понимаешь: несмотря на почти полное отсутствие скримеров и несерьезный мультяшный стиль, Spooky’s Jump Scare Mansion постоянно держит в напряжении, поскольку опасность может настигнуть героя в любой момент.
Ведь монстры легко преодолевают все преграды и умеют открывать двери, так что в полной безопасности вы себя не почувствует до самых финальных титров.
По мере прохождения Spooky’s Jump Scare Mansion не устает преподносить сюрпризы: постепенно будут появляться новые типы монстров, а игра будет ставить персонажа во все более и более жуткие ситуации.
И со временем «Пугающий особняк» перестает походить на красочный мультик, и уже на сотой комнате превращается в настоящий хоррор.
реклама
Точнее, не просто в хоррор, а в собирательный ужастик, в котором есть все, начиная от «Чужого» и заканчивая «Тихим Холмом» с «Техасской резней бензопилой». С одной стороны, такое решение выглядит крайне нелепым, ведь столь разные по своему стилю и духу характеры антагонистов будут просто-напросто диссонировать.
Но с другой, если внимательно читать найденные по ходу игры записки, все становится на свои места. И если здешний сюжет вас сильно не удивит, то уж точно порадует. Особенно если вы фанатеете от фильма «Хижина в лесу».
С технической точки зрения Spooky’s Jump Scare Mansion похвалиться нечем. Игра выглядит приятно и опрятно (особенно с новыми HD-текстурами), но фактически перед нами все тот же Minecraft, только менее угловатый. Очевидно, такой стиль придется по душе не всем, но графика в творении Albino Moose Games нисколько не отвлекает, а даже дополняет необычный игровой процесс нестандартным визуальным исполнением.
Плюс, благодаря не самой навороченной графике, новинка запустится на любой машине с двухъядерным процессором с частотой 2 ГГц, 2 Гбайт ОЗУ и встроенной видеокартой уровня Intel HD Graphics или выше.
реклама
Заключение
На одно прохождение Spooky’s Jump Scare Mansion можно «убить» до трех часов реального времени. И это будут, пожалуй, самые напряженные три часа вашей жизни, после которых к игре возвращаться ни мотива, ни желания не возникнет. По крайней мере, в ближайшее время.
На данный момент в «Пугающем особняке» доступна только основная сюжетная линия, но в скором времени разработчики обещают добавить «бесконечный» и «Build-your-own-mansion» режимы с возможностью моддинга. Именно тогда, надо полагать, игра и обретет недостающую ей сейчас реиграбельность.
реклама
Ну а пока этого не случилось, срочно восстанавливайте нервные клетки и запасайтесь успокоительным. С выходом аддонов они вам точно пригодятся.
Вердикт: симулятор панических атак и по совместительству хороший инди-хоррор с необычной механикой.
Что такое jump scare
Let’s start with the good ol’ specimens,
Specimen 1: If you are wearing headphones then try to keep them on a low volume, not too low that you can’t hear specimens but low enough that if you get jumped by Specimen 1, you won’t fall off your chair decreasing the chance of a pursueing specimen to catch up to you.
Specimen 2: Pretty simple really, just run. Try to avoid puddles if you can and use your axe to stun them if you are in a tight situation (e.g: a locked door). If you are in a dark maze room then attempt to trick them into going the wrong way. How you recognise if Specimen 2 is chasing you: Listen out for music with bangs/drums, a groaning sounds will play and green puddles will appear on the ground.
Specimen 3: Again, just run. You can use the axe to stun them. Avoid lingering in a room for too long as specimen 3 can come out of holes in the ceiling. How to recognise if Specimen 3 is chasing you: The track ‘Writhing Sneezes’ will play, clicking will be heard and holes will appear on the ceiling.
Specimen 4: Like the previous 2, just run. The axe will have no affect on her. She has no special abilities except from going through walls so there isn’t much to say. All you can do is hope you don’t run into a locked door, if you do then don’t panic if she hits you, just go through her and through the other door. How to recognise if Specimen 4 is chasing you: The track ‘Breakfast was too early’ or ‘Breakfast was too late’ will begin to play, a high-pitched roar will be heard.
Specimen 5: Just run, up until this point try to memorize the room layout so you don’t get lost. The axe will have no affect. Fog will appear on your screen (if playing on the non-HD version) and the walls can sometimes change into a stream of blood or darkened faces. How to recognise if Specimen 5 is chasing you: The track ‘Lusting Strawberry’ will play, A choking-like groaning noise can be heard and potential fog will cover your screen along with the walls having different (moving) textures.
Specimen 6: Here’s when things start to get tricky. Specimen 6 will only move if you are not looking at him (on HD-Rennovation he can also move if looked at for too long) so repeatidly look at him and turn away to see your whereabouts (and prevent him from attacking from being stared out for too long in HD-Rennovation). The axe will knock him out for the rest of the current room, allowing you to regenerate. How to recognise if Specimen 6 is chasing you: The track ‘The Merchant’ will play, A rattling noise can be hard and if you do not turn around in time then you could be backstabbed.
Specimen 7: Possibly the easiest specimen to survive out there, just run. You will not be able to use the axe as this specimen only appears once and before you even get the axe. The specimen moves slowly and the maze you encounter it in has few dead-ends. It is so slow that running into a dead-end is not lethal. Simply go down the other path. Specimen 8 chases you: In a red maze with symbols on the wall, The track ‘Strange Wiggles’ will play.
Specimen 8: Like most other specimens, just run. Static will cover your screen but it is easy to see through it. The axe will have no effect. How to recognise if Specimen 8 is chasing you: The track ‘Your Consenting Mind’ will play, you can hear Specimen 8 say «join us» or «why do you run, child?» or «your submission is inevitable» or «your flesh will sustain my children», static will cover your screen.
Specimen 9: Possibly the rarest specimen that can appear multiple times. There are two ways this specimen can appear, going down a seemingly endless corridor or being idle for too long without pausing. Sometimes you may come across a room with three paths, to the left is a door, in the middle is a hallway and the right is a dead-end, do not go down the middle to avoid being attacked. Don’t stay idle for too long, if you want to then pause.
Specimen 10: There are multiple ways to escape this specimen. The main mechanic is that you must stay near it to prevent it going in to a ‘third form’ which is a leech-like creature that is faster than you. One way to survive this specimen is to stay close to it, not too close, but close. This is a slow process but it will get the job done. The other way is to just run, this is not guaranteed to work but whenever the specimen enters a new form it will transform into the slow form so if you are in a room (not a corridor) then you should be able to sprint through the room without being harmed. If you are in a corridor then it is probably safer to stay near to the specimen. Do not hit it with the axe as it will force it into the fast form. How to recognise if Specimen 10 is chasing you: The track ‘Getting There’ will play, hallucinations could happen.
Specimen 11: This could be known as an ‘upgraded’ version of Specimen 5. The axe will make it teleport to a different location. Like Specimen 5, just run. Specimen 10 can cause doors to turn invisible. You should know room layouts by now but if you don’t then simply spam spacebar or the enter key. How to recognise if Specimen 10 is chasing you: The track ‘We Have The Beef’ will play, you might not be able to find doors and hallucinations can appear (the hallucinations only happen on the non-HD version).
Specimen 13: Like Specimen 7, Specimen 13 only appears once. She will attack upon approaching her while she is sitting atop a crate in Room 910. She can only attack you if you are in the water so standing on a crate is safe. Move from crate to crate, if you are damaged then stay on a crate until you regenerate (be wary of Specimen 9 though). The track ‘Something Is In The Water’ will play when she attacks. She will only attack in the rooms with water in.
There are also minor enemies to worry about in the main game, but you will worry no longer after reading this.
Howard: Howard cannot kill you. Sometimes you will find Howard’s room. In the non-HD version static will cover the screen in this room and in HD Rennovation you will find walls and doors have thinner textures. You can find Howard in this room, he will rush towards you with a roar and cause a blackout for a couple of seconds. You must cycle through this room until the door unlocks. I have found a glitch (I am not sure if this works in HD Rennovation) that if you spam space/enter on the locked door then you will be able to escape the room. Maybe this glitch works on other locked doors?
W.A.M: WAM cannot kill you. He will appear after letting the record stop by itself in Specimen 8’s room. When you turn around, WAM will be there for a fraction of a second before disapearing.
Shadows: These appear in Specimen 4’s test chamber (the school). In some classrooms you will find shadows standing in the class. You can only see them if you shine your light on them. Walking in to them will damage you. To avoid them simply figure out where they are and avoid them.
Deer: These deer appear in Specimen 8’s test chamber (the forest). They attack if you get near them however only stay in the room they spawn in. They die in one or two hits from the axe. You will hear them make a unusual noise if they attack you. When they attack you they show bloody teeth. Sometimes when you kill one hallucinations of shapes and possibly Specimen 8 can appear for a second.
Brain: Despite looking docile the brain can easily kill you if you use the axe to break it’s container. If you break the container then there is no way to avoid being killed as your speed dramitically decreases.
While most rooms are simple, some are a bit more complex or have a feature that other rooms don’t have.
Dark maze: There are two version of this, one where there is no dead-end just a long path and one where there are two paths where one leads to a dead-end. Upon choosing the right path you must repeat the process with another set of two paths before getting to the exit door. Sometimes on the dead-end there can be a table or chair, the table can sometimes have a note on.
Light maze: This is more of a puzzle then a maze. You will find three paths here, only one will work. If you go the wrong way then a ‘Dong’ will play and the room will repeat. Going the right way will play a ‘Ding’ sound. You must repeat this process four times before getting to the exit door.
Map room: Sometimes you will find a room with a map in the centre of the opposite wall. The map will come of no use as it shows that the rooms move around.
Brain room: You can find a corridor that has a opening leading to a ‘machine’ with a giant jar/container with a brain inside it. See ‘Minor Enemies’ for more detail
Howard’s room: See ‘Minor Enemies’ for information
Specimen 9’s room: See ‘Specimens’ for information
Room 250: This room has a painting in the middle of Spooky and you will find Spooky floating in front of it. She will congratulate you and give you a present before floating away. Upon opening the present you will find a message saying ‘Look Behind You’ doing so will cause multiple versions of Specimen 1 to spring out of the wall.
Room 750: Spooky will grant you ‘unlimited stamina’ in this room for a couple of rooms and how it works is the fact that it doesn’t (if you can’t sprint then your stamina won’t run out).
Grey rooms: These are encountered after Spooky telling you to pass one last trial at the end of the game. There will be a radio here that say «I’m taking all those logs they keep throwing out, and I’m nailing them together» possible said by Specimen 9. You can find a door with the numbers ‘731’ above it. Going into this room triggers Specimen 9’s jumpscare however in this jumpscare you can see Specimen 9 transforming into it’s boss form.
Flesh room: This room can be encountered in Specimen 5’s test chamber (the asylum). The door is located in the room where static covers your room. In this small room made out of flesh you can hear a baby crying.
Yellow and purple room: Inside Specimen 7’s test chamber you can find this room and three others. Inside the room the cat will say «Two sides of the same coin. Knowing your projections can help you achieve freedom.» The room is filled with red worms and a arrow with a eye in it. None of these damage you.
The office: This is another one of the four rooms that you can find in Specimen 7’s test chamber. The cat will say «The mask you wear serves you well, but be careful not to lose yourself in it.» There will be a computer on one of the desks and it will say things like «put on your mask.»
Space: This is another of Specimen 7’s four rooms. You and the cat appear to be floating in space or standing on a invisible floor. The cat will say «balance is the key to keeping your mind free and sane»
Dark room: The final of Specimen 7’s rooms before you enter the red tunnel which leads to the red maze where Specimen 7 chases you. In this room the cat will say «Knowing your shadow can greatly help you, but be ready to see what you’d rather not be.»
Specimen 2’s chamber: This is at Room 60. You will find a green puddle in the middle of the room and behind it there is a table with a note reading in red writing «Spouting, Splashing, Soaking.
Innards, Ingest, Invoking.
Nailing, Never, stops the Choking»
After reading the note Specimen 2 will begin the chase.
Fun Tunnel: This is encountered in Specimen 11’s test chamber (the restauraunt). Inside the tunnel you can hear distorted animal noises. Within the tunnel you can find various notes, a key to the freezer and a bloody chain.
Meat Hallway: You encounter this room upon having your health reach zero by Specimen 11. The walls are made of meat and Specimen 11 is waiting to kill you at the end of the hall.
Arcade: In this room you can play three arcade games. Mall Of Spook is a game where Spooky rushes through a hall, you have to kill people to keep Spooky’s health meter as high as possible as it goes down in time. If Spooky’s health reaches zero then the words ‘Game Over’ with a skull behind will be shown. Ms. Spooky is a Pac-Man styled game where you play as Spooky and you have to try and kill Pac-Man. It is easy and when you do a huge nail will impale Pac-Man. Spooky cart is a game where you use your car to destroy other cars. There is also a grey arcade machine where you can type in a password. Typing ‘1235’ during room 900-1000 in the arcade machine will show Spooky’s backstory. See ‘Story’ for more info
If you go onto setting then you can see that you can skip to various rooms however you need passwords. Here they are.