Что такое change request
Software Configuration Management // отслеживание запросов на изменение
Вместо предисловия
И снова доброго времени суток!
Отслеживание запросов на изменение
Изменяться может любой рабочий продукт – это могут быть как исходные коды, так и требования, тесты – в общем, всё то, что перечислялось в предыдущих материалах. Важно, что это всё изменяется и надо производимые изменения контролировать.
В зависимости от вида и продукта изменения различается и источник его запроса. В случае новой функциональности это будет, скорее всего, один из менеджеров или конечный пользователь. При рефакторинге – технический руководитель или разработчик проекта. При исправлении ошибки – любой пользователь системы, но, как правило, это тестер.
Итак, есть потребность в изменениях, и есть тот, кто эту потребность озвучит. Остается начать движение. Началом движения является подача запроса на изменение. Запрос на изменение – это предложение об усовершенствовании продукта, выраженное в виде записи в системе отслеживания запросов на изменения. В англоязычных источниках такие запросы называются change request (CR). Встречается также термин problem or change request (PCR). В дальнейшем будем использовать аббревиатуру CR (читается «сиар»).
В свою очередь, система отслеживания запросов на изменения – это программная среда, позволяющая производить учет предложений на изменения продукта и управление ответственностью за них. Ключевые слова во всей цепочке терминов – запрос, изменение, и отслеживание ответственности. В русскоязычных источниках часто используется термин «система отслеживания ошибок». В англоязычной литературе встречаются change request management system, bugtracking system, issue tracking system.
Посмотрим на типовой сценарий. Запись заведена, нужно начинать работать. Однако никакие изменения не должны вноситься бесконтрольно. Поэтому перед началом работы нужно получить одобрение менеджмента, который отвечает за функциональность, затронутую запросом на изменение. Роль менеджмента выполняет Configuration Control Board (группа контроля конфигурации) – группа, обладающая в рамках проекта правами на управление изменениями в рамках проекта. Также иногда используется термин Change Control Board и сокращение CCB.
Простой сценарий
Для дальнейшей работы возьмем систему отслеживания в виде машины состояний – так будет более наглядно. Набор состояний на схеме 1 – минимально необходимый, он может быть расширен до большего размера и разбит на нескольких шаблонов жизненных циклов. Этот набор возьмем для дальнейшего описания.
Схема 1. Жизненный цикл запроса на изменение
Первое состояние, в которое попадает любая запись, начальное. На приложенной схеме это New. На этом этапе создатель записи вносит все начальные данные, требуемые проектным процессом разработки. Далее CR попадает в поле зрения CCB. Оно принимает решение, кому из разработчиков отдать проблему для решения.
Для того, что отдать CR в работу, запись переводится в следующее состояние – Assigned («приписано к ответственному»). Одновременно запись «назначается» на разработчика – т.е. он становится за неё ответственным.
Однако приписать задачу кому-то – ещё не означает, что задача сразу же начнет решаться. На одного разработчика ведь может быть назначено несколько задач – одна важней другой и все надо сделать ещё вчера. Поэтому когда разработчик на самом деле начинает заниматься задачей – он переводит запись в состояние Opened («работа начата»). CCB, отслеживающее работу, видит, что задача взята в оборот. Сама задача при этом, как правило, остается «приписанной» к разработчику.
По ходу работы ответственные могут меняться, в зависимости от того, кто владеет кодом, который влияет на описанное в CR поведение. Переназначения делает CCB. Кроме того, может выясниться, что проблема уже кем-то найдена и на неё был заведен свой CR. В этом случае проблема дуплицируется, т.е. закрывается и в соответствующем поле добавляется номере записи, которая была заведена ранее. С этого момента запись считается закрытой. Может также выясниться, что описанная проблема не является ошибкой в работе (т.е. это WAD, works as designed) или же запрошенная функциональность не может быть реализована в силу разных причин. В этом случае запись терминируется, т.е. закрывается с комментариями о том, почему работа над проблемой продолжена не будет.
Об реализации и тонкой настройке
Кстати, стоит добавить, что системы отслеживания запросов на изменения также используются как системы назначения и отслеживания задач на проекте. Ведь любая задача, возникающая на проекте, требует отслеживания со стороны руководства. Да и результат большинства задач – это, опять же, какие-то изменения. Поэтому логично для всех целей использовать одну систему. Иногда системы отслеживания задач ещё называют общим термином help desk. Однако, смысл от этого неменяется — я их также причисляю к системам отслеживания запросов на изменение.
Если предложенный жизненный цикл не подходит по каким-то причинам, большинство систем отслеживания позволяют этот цикл модифицировать и создавать несколько его видов – столько, сколько нужно для решения повседневных задач. Кстати, именно поэтому часто создают отдельные шаблоны для отслеживания разработки новой функциональности и для отслеживания процесса исправления ошибок. Просто потому, что при разработке новых возможностей требуется ещё и разработка требований, дизайна, тестов – и для этого вводятся промежуточные состояния или поля для перечисленных целей.
Моё мнение — надо выбирать системы, позволяющие гибко задавать цикл работ. Хотя бы для того, чтобы заложенная когда-то кем-то неведомым схема работы не стала для вашего проекта догмой. Со временем за её рамки трудно выйти из-за ограничений инструментария и проекту начинает становиться «тесно». Так что гибкая настройка — наш выбор!
Реализация систем отслеживание запросов на изменения – едва ли не любимейшее занятие программистов всего мира. Кто-то считает, что его система-то уж точно затмит все имеющиеся. Кто-то уверен, что в остальных чего-то не хватает из того, что надо ему. А кто-то просто делает это ради собственного удовольствия. Каждому – своё. Если кто не захочет изобретать своё двухколесное средство передвижения, может ознакомиться с существующим велопарком. Ну и подобрать бицикл, что лучше всего подходит для его задачи. К слову, автору довелось принять некоторое участие в разработке упомянутого в приведенном списке eTraxis. Его и порекомендую, пользуясь случаем.
А как же CM-инженеры?
Ссылки для расширения кругозора
В следующей части будет расказано о, пожалуй, самом важном проявлении практик SCM — контроле версий. Кстати, там снова будет затронуто отслеживание запросов на изменения — без него никуда.
change request
Смотреть что такое «change request» в других словарях:
change request — A request for a contractual change, in the context of a systems integration agreement, by either party (after the agreement has been signed) for a variation to the commissioned software, the specification of the system requirements, the project… … Law dictionary
Change request — A change request is a document containing a call for an adjustment of a system; it is of great importance in the change management process. A change request is not raised for a wording change in a letter. A change request is declarative, i.e. it… … Wikipedia
Change Request — Eine Änderungsanforderung bezeichnet im Änderungswesen von Projekten einen formalisierten Wunsch nach Veränderung der Eigenschaften eines bestimmten Produktmerkmals. Jede Änderungsanforderung sollte in einem kontrollierten Prozess bewertet,… … Deutsch Wikipedia
Change Request Form — In international technology parlance, a Change Request Form (CRF) is ordered by the software vendor from the client. A User Requirement Specification (URS) and System Requirement Study (SRS) document are the main documents that are considered… … Wikipedia
Change Management (ITSM) — Change Management is an IT Service Management discipline. The objective of Change Management in this context is to ensure that standardized methods and procedures are used for efficient and prompt handling of all changes to controlled IT… … Wikipedia
Change management (engineering) — The change management process in systems engineering is the process of requesting, determining attainability, planning, implementing, and evaluating of changes to a system. It has two main goals: supporting the processing of changes – which is… … Wikipedia
Request for Change — Eine Änderungsanforderung bezeichnet im Änderungswesen von Projekten einen formalisierten Wunsch nach Veränderung der Eigenschaften eines bestimmten Produktmerkmals. Jede Änderungsanforderung sollte in einem kontrollierten Prozess bewertet,… … Deutsch Wikipedia
Change Management (ITIL) — Change Management ist ein Themengebiet aus der IT Infrastructure Library (ITIL) und wird dort im Buch Service Transition als Prozess definiert, der das Ziel hat, dass alle Anpassungen an der IT Infrastruktur kontrolliert, effizient und unter… … Deutsch Wikipedia
Change control — within Quality management systems (QMS) and Information Technology (IT) systems is a formal process used to ensure that changes to a product or system are introduced in a controlled and coordinated manner. It reduces the possibility that… … Wikipedia
Change Ur World — Single by KAT TUN B side Remember NEET Man Give Me, Give Me, Give Me Never×Over 「 」Is Your Part Girls … Wikipedia
Change management auditing — Change management is an auditing procedure for mitigating risks associated with the changes made to an IT system. Limiting unauthorized changes and having proper segregation of duties controls in place is essential to reduce the risk of… … Wikipedia
Change Request: How to Submit, Manage and Execute
We say it all the time — change is inevitable. This adage is as true for projects and organizations as it is for everything else. Change can feel like an inconvenience or a response to unexpected trouble. And while this does happen, a change request can also be completely natural, and even a positive, in the grand scheme of things. Because, ultimately, change is evolution.
So, how can changes be used to your advantage? We create a system to guide these changes. This system prevents confusion and disorganization which can sink and operation, and it all begins with a change request.
What is a Change Request?
Change requests act as these formal documents and are a core component of the change management process. These documents outline modifications to some aspect of the project or organization — usually at a high level, such as a project deliverable or organizational operations.
The requests for change can come from within or outside the organization, and while requested changes can vary wildly, the process for creating them is the same. This continuity simplifies the process of creating, submitting, monitoring and approving (or denying) them.
Execute your change requests with powerful project management software. Start a free trial of ProjectManager today!
Types of Change Requests
Change requests can be sorted into different categories, depending on the objective of the change. Here are the four key types of change requests to be aware of. Each of these four can apply to both projects and organizations as a whole.
What is the Purpose of a Change Request?
In any project or organization, there is the potential that processes or tasks will need to be changed. Change requests exist to officially document details about those aspects that need to be altered. Their purpose is to request a modification and control this change.
These modifications can be necessary when high-level goals and objectives and/or project deliverables change or are added on to. For example, a client may want to change the deliverables of a project, a company may want to expand its mission, an organization may want to improve communication or internal operations. The list goes on. Regardless of what the change is, change requests document the proposed modification.
These formal requests list all pertinent information and are then passed along to an individual stakeholder (or a board or comity of individuals) for approval. Change requests summarize everything they need to know and simplify how the change management process will progress.
What Should a Change Request Include?
No matter the kind of request for change is made, there are a few bases you should be sure to cover. Start with these core components and build out the rest of your change request around them.
Depending on the type of change or the organization or project, you may wish to include additional details. This is completely fine, but you’ll want to keep these additional sections short and sweet and be sure the format of each request is as consistent as possible.
How to Establish a Change Process
It’s important to have a concrete system of processing requests in place. This creates a set of steps anyone can follow and cuts down on errors. This will look different depending on the industry, organization or project, but there are some universal points they need to hit. Here are a few to focus on:
1. Decide What Change Requests Will Include
Change requests can impact many aspects of the project, even the entire organization. But, no matter what kind of requests are submitted, they should all contain the same components and answer the same questions. This consistency in formatting makes for better records and more thorough reporting.
Because consistency is so important, many organizations choose to use templates when creating one. These templates make it simple to find the information you’re looking for because you’re already familiar with the formatting. A template also ensure no details are left out.
2. Determine the Type and Scope of the Change Request
As we’ve shown, there are different types of change requests, each with its own defining characteristics. In order to submit and process one appropriately, you must know which typeit is. A major change, for example, will be managed differently than a normal change.
All should include the same core information, but depending on the type of request, there will be some differences. One surefire way to decide what these differences will look like is by determining the scope of the request. In other words, what exactly will the change you’re requesting affect? How far-reaching will the change you’re making be?
3. Establish a Chain of Communication
Submitting a request is not the end of the process. In fact, submitting often only starts a longer conversation. Regardless of whether a change request is approved or denied, there will likely be some back and forth between the person submitting the request and the person responsible for reviewing it.
Because change requests do often start these conversations, it’s important to establish exactly how these “edits” will be discussed or questions will be asked. Each party must know who to speak to and how to voice their questions, concerns, criticism, etc. When there is a set system in place, this cuts down on conflict and improves efficiency.
4. Define Next Steps
When approved, it’s time to execute the resulting changes. This usually falls to many different individuals and can even involve different departments. Perhaps the most important part of establishing a change control process is deciding what will happen after a request is approved.
Although the changes being approved can vary widely, the steps after approval should look the same. This includes holding a meeting and completing necessary forms. The key is having a system in place to take approved requests from documents and turning them into reality.
How ProjectManager.com Helps Manage Changes in Your Project
When creating and submitting change requests, it’s important to have the proper documentation tools. Throughout the course of a project, you will need to organize and store an array of documents so that everything is easy for anyone to find and nothing is lost. ProjectManager allows you to upload all the documents you need to your project, with unlimited file space.
And if you need to point out a specific detail on a change request, simply leave a comment in the document and tag the team member(s) you want to show. This eliminates the need to email pdfs. back and forth and puts all your correspondences in one space.
Keeping all of your change requests in one location also makes it easy to execute the changes themselves. Because these requests live in the same space as your project plan, schedule, dashboard, task management tools and more, you can make adjustments with only a few clicks and get to work immediately.
change request
запрос изменения
См. запрос на изменение.
[Словарь терминов ITIL версия 1.0, 29 июля 2011 г.]
change request
See request for change.
[Словарь терминов ITIL версия 1.0, 29 июля 2011 г.]
Тематики
запрос на внесение изменений
(напр. в требования безопасности АЭС)
[А.С.Гольдберг. Англо-русский энергетический словарь. 2006 г.]
Тематики
запрос на изменение (в Service Manager 2010)
Средство для предложения изменений в компонентах ИТ-инфраструктуры и аспектах ИТ-служб. Это может быть документ или запись с описанием сути и подробностей предлагаемого изменения, а также его обоснованием и подтверждением полномочий на его внесение.
[http://systemscenter.ru/scsm_help.ru/]
change request
A means of proposing a change to any component of an IT infrastructure or any aspect of an IT service. It may be a document or record in which the nature and details of and the justification and authorization for the proposed change are entered.
[http://systemscenter.ru/scsm_help.ru/]
Тематики
Полезное
Смотреть что такое «change request» в других словарях:
change request — A request for a contractual change, in the context of a systems integration agreement, by either party (after the agreement has been signed) for a variation to the commissioned software, the specification of the system requirements, the project… … Law dictionary
Change request — A change request is a document containing a call for an adjustment of a system; it is of great importance in the change management process. A change request is not raised for a wording change in a letter. A change request is declarative, i.e. it… … Wikipedia
Change Request — Eine Änderungsanforderung bezeichnet im Änderungswesen von Projekten einen formalisierten Wunsch nach Veränderung der Eigenschaften eines bestimmten Produktmerkmals. Jede Änderungsanforderung sollte in einem kontrollierten Prozess bewertet,… … Deutsch Wikipedia
Change Request Form — In international technology parlance, a Change Request Form (CRF) is ordered by the software vendor from the client. A User Requirement Specification (URS) and System Requirement Study (SRS) document are the main documents that are considered… … Wikipedia
Change Management (ITSM) — Change Management is an IT Service Management discipline. The objective of Change Management in this context is to ensure that standardized methods and procedures are used for efficient and prompt handling of all changes to controlled IT… … Wikipedia
Change management (engineering) — The change management process in systems engineering is the process of requesting, determining attainability, planning, implementing, and evaluating of changes to a system. It has two main goals: supporting the processing of changes – which is… … Wikipedia
Request for Change — Eine Änderungsanforderung bezeichnet im Änderungswesen von Projekten einen formalisierten Wunsch nach Veränderung der Eigenschaften eines bestimmten Produktmerkmals. Jede Änderungsanforderung sollte in einem kontrollierten Prozess bewertet,… … Deutsch Wikipedia
Change Management (ITIL) — Change Management ist ein Themengebiet aus der IT Infrastructure Library (ITIL) und wird dort im Buch Service Transition als Prozess definiert, der das Ziel hat, dass alle Anpassungen an der IT Infrastruktur kontrolliert, effizient und unter… … Deutsch Wikipedia
Change control — within Quality management systems (QMS) and Information Technology (IT) systems is a formal process used to ensure that changes to a product or system are introduced in a controlled and coordinated manner. It reduces the possibility that… … Wikipedia
Change Ur World — Single by KAT TUN B side Remember NEET Man Give Me, Give Me, Give Me Never×Over 「 」Is Your Part Girls … Wikipedia
Change management auditing — Change management is an auditing procedure for mitigating risks associated with the changes made to an IT system. Limiting unauthorized changes and having proper segregation of duties controls in place is essential to reduce the risk of… … Wikipedia
Change Request Best Practices
Change request best practices to help your business win
Summary
Change requests are a fundamental tool within change management, which itself is one of the most important processes in IT service management (ITSM). This is because everyone makes changes regularly. Change requests provide a standardized approach when asking for change to be made, supporting effective and consistent review and approval, and assisting with the management of risk. Therefore, it is vital that every organization gives detailed consideration to how they intend to use change requests.
What is a change?
In ITSM a change is defined as the addition, modification, or removal of anything that could have an effect on IT services. Change management is the process responsible for managing and controlling the lifecycle of all changes. This includes requesting changes.
The scope of change requests includes changes to IT applications, networks, servers, desktops, laptops, tools, architectures, processes, organizational structures, and operating instructions. The change management process includes requesting a change, and the recording, reviewing and approving of the change request.
What is a change request?
A change request is a formal request for a change to be made. The change request includes details of the proposed change. A change request is also known as a request for change or an RFC. Any request for change can be recorded on paper or digitally.
It is important to understand the difference between a change request and the subsequent change record. A change record is created using information from the change request but is then updated as the change progresses through its lifecycle with additional information.
This is in contrast with the change request, which should not be updated once it has been accepted and a corresponding change record has been created. It is also important to differentiate between the change request and the change itself. It is the change that gets implemented, not the change request or RFC.
What are the different types of change request?
There is only one type of change request, however, some organizations use different templates depending on the type of change, and the type of asset affected by the change:
Types of changes
Changes can be emergency, standard, or normal. Each is likely to require a different change request template.
Type of asset
Different types of asset are very likely to require different information in the change request to support its review and assessment. For example, a request to change the configuration of networking equipment assets will probably require the IP and MAC address of the equipment, as these uniquely identify it in the network.
In order to ensure standardization of requests to change networking equipment, they can have their own change request template with these addresses as mandatory entries. In the same way, requests to change process assets could have their own change request template that includes the process name as a mandatory entry.
Why are change requests important?
Change requests provide a formal mechanism to ask for a change to be made and evaluated, and assist with the necessary control over this process. Change requests assist in standardizing the information presented when making the request, which assists in the review and evaluation of the requests. Change requests also help to manage the risks inherent in making changes, by forcing the change requestor to consider the detail of the intended change.
Using change requests ensures that the details of what the requestor wants are recorded in a consistent way. If instead of using change requests, requestors ask individuals in IT to do something there is a high risk that the request is forgotten about, or the necessary information required to evaluate the change isn’t available, or is incomplete. This presents a risk to the organization of changes that disrupt the business activities.
Where do change requests fit into the ITIL methodology?
Change requests are an important element of the ITIL change management process. ITIL uses the term ‘request for change’ which is usually abbreviated to RFC. RFCs are used in the first stage of the ITIL change management process as a proposal where the requestor provides details of their proposed change.
Once the change request has been created, it is logged by the team in ITSM responsible for change management. The request for change is then reviewed to check that it is complete, and prioritized for business practicality. If incomplete, the change request can be rejected and returned to the requestor, or they can be asked to provide more detail. Once the change request has been accepted, the information in it is used to create a change record, which documents the lifecycle of a single change.
This change record should reference all configuration items that are affected by the change, even if these are not listed in the change request. The change request is then circulated to key stakeholders for evaluation, including an impact assessment. The outcome from the evaluation of the change request is used to determine if the change request is approved. Once approved, the change detailed in the change request can be implemented.