Что значит океанский лайнер
Лайнер
Лайнер — пассажирское судно, которое совершает рейсы по заранее объявленному расписанию («стоит на линии», осуществляет морское сообщение между портами). Сегодня лайнеры в подавляющем большинстве обслуживают туристические круизы.
Путешествия на лайнерах начались в 1816 г. Первые лайнеры ходили под парусами. Их называли почтовыми, потому что они перевозили почту и заодно брали пассажиров. Положение в области морских пассажироперевозок существенно изменилось после появления пароходов, а затем и теплоходов.
Вместо небольших кораблей начали строить комфортабельные суда-гиганты. В наши дни большинство людей предпочитает воздушное сообщение морскому, поэтому крупные пассажирские суда чаще всего используются в качестве туристических. Их называют круизными лайнерами.
Лайнер отличается от обычного круизного судна формой корпуса, лучшими мореходными качествами, повышенной мощностью двигателей и более высокой скоростью. В отличие от круизных паромов, преодолевающих относительно короткие расстояния, лайнеры ходят на длинные морские дистанции, порой между континентами. До начала регулярного воздушного сообщения лайнеры предоставляли пассажирам самую быструю возможность преодоления океанов.
Как устроен круизный лайнер?
Корпус лайнера собирают из больших секций — блоков — весом в несколько десятков тонн. Корпуса больших лайнеров изготавливают из стали, а многие малые суда могут иметь корпус из легких алюминиевых сплавов или пластмассы. Для повышения плавучести корпус чаще всего разделен непроницаемыми переборками на отсеки.
В случае пробоины переборки не дают воде затопить все отсеки. Гребной винт во время вращения изогнутыми лопастями отталкивает воду назад (или вперед) от кормы корабля и тем самым придает судну движение вперед или назад. На первых пароходах вместо гребного винта устанавливали колеса с прямыми лопастями.
Руль при повороте отклоняет воду позади судна. Когда вода изменяет свое направление, возникающие силы поворачивают корабль в нужном направлении. Киль проходит в самой нижней части днища по всей его длине и обеспечивает продольную прочность корпуса.
В зависимости от размеров и назначения суда могут иметь несколько палуб. Верхняя палуба служит водонепроницаемым перекрытием и обеспечивает общую прочность и поперечную жесткость корабля. Надстройки расположены над верхней палубой и могут иметь несколько ярусов. На них размещаются рубки управления и всевозможные хозяйственные и жилые помещения.
Пароход-гигант
Наиболее известным круизным судном в XX в. стал английский лайнер «Титаник», который на момент своей постройки являлся крупнейшим пассажирским пароходом в мире. Судно было спущено на воду в 1911 г. Этот гигант имел водоизмещение 46 000 т, длину 269 м и ширину почти 30 м и по комфортабельности превосходил лучший отель.
Скорость «Титаника» могла достигать 25 узлов (примерно 46 км/ч). 14 апреля 1912 г. «Титаник», имея на борту 2207 пассажиров и членов команды, отправился в свой первый рейс через Атлантический океан. Четыре дня спустя судно-гигант врезалось в огромный айсберг. В его борту образовалась трещина почти в сто метров длиной, и пароход затонул.
Прекрасная «королева»
В 2003 г. был построен английский круизный лайнер «Куин Мэри 2». На момент спуска на воду он был самым большим пассажирским кораблем в мире. Его длина достигает 345 м, ширина — 41 м, а водоизмещение — 76 000 т. На борту лайнера метут разместиться 2620 пассажиров. Для комфортной поездки в их распоряжении находятся 5 бассейнов, 20 ресторанов, теннисный корт, 2 кинотеатра, торговый центр, казино, библиотека, бальный зал, театр, планетарий и даже площадка для вертолета. Силовая установка лайнера состоит из четырех двигателей общей мощностью 157 000 л. с., что позволяет этому гиганту развивать скорость до 30 узлов (примерно 56 км/ч).
«Очарование морей»
Одним из крупнейших в мире по габаритам, тоннажу и количеству пассажиров является лайнер «Очарование морей». В свой первый рейс он отправился в 2010 г. При длине 360 м судно имеет ширину 60 м и способно взять на борт 6400 пассажиров. Водоизмещение этого гиганта равно 225 000 т, и движет его силовая установка, состоящая из трех дизельных моторов общей мощностью 97 000 л. с. Максимальная скорость лайнера «Очарование морей» равна 22,6 узла (около 42 км/ч). Эта «плавучая гостиница» поражает не только своими размерами, но и роскошью и комфортом.
Лайнер (судно)
Ла́йнер (англ. liner ) — судно, как правило, пассажирское, которое используется для совершения рейсов по заранее объявленному расписанию («стоит на линии»). Часто слово «лайнер» (или «авиалайнер») применяют также к большим пассажирским самолётам. Еще лайнерами называют междугородние автобусы.
Лайнерам противопоставляются трампы («бродяги», англ. tramp ) — суда, которые ходят между разными портами без расписания, в зависимости от наличия партий груза.
В противоположность паромам, преодолевающим относительно короткие дистанции, лайнеры торгового и пассажирского флота снуют на существенно более длинные морские расстояния, часто даже между континентами, и делают обычно множество остановок. До начала межконтинентального воздушного сообщения лайнеры или суда на линии предоставляли частным лицам самую быструю и самую безопасную возможность преодоления океанов (engl. ocean liner) и были незаменимы также для транспортировки почты через океан. В современном судоходстве в подобном режиме чаще всего используются контейнеровозы — специализированные суда, предназначенные для перевозки контейнеров. Соответственно, обслуживаемые ими линии обычно называются «сервисами».
Пожалуй самой знаменитой и престижной линией в истории была линия между Саутгемптоном и Нью-Йорком, которую обслуживало множество знаменитых лайнеров, таких как RMS Queen Elizabeth, RMS Queen Mary, RMS Titanic или SS United States.
См. также
Полезное
Смотреть что такое «Лайнер (судно)» в других словарях:
Лайнер — У этого термина существуют и другие значения, см. Лайнер (значения). Океанский лайнер Queen Mary 2 Лайнер ( … Википедия
ЛАЙНЕР — [англ. liner Словарь иностранных слов русского языка
судно — корабль, посудина, баркас, речной трамвай, лодка, шлюп, шхуна, струг, борт, шаланда, ковчег, каик, шнява, скорлупка, полуднище, завозня, верея, кладнушка, галера, суденышко, плавучий гроб, кладная, каюк, джонка, краболов, межеумок, палубник,… … Словарь синонимов
ЛАЙНЕР — см. Ляйнеры. Самойлов К. И. Морской словарь. М. Л.: Государственное Военно морское Издательство НКВМФ Союза ССР, 1941 Лайнер крупное быстроходное пассажирское судно … Морской словарь
СУДНО-БРОДЯГА — (tramp ship) Грузовое судно, не имеющее определенного маршрута (cравни: лайнер (liner) и перевозящее грузы в любой порт, на который фрахтователи найдут заказ. Суда бродяги могут фрахтоваться на рейсовый чартер (voyage charter) или чартер на срок… … Словарь бизнес-терминов
ЛАЙНЕР — ЛАЙНЕР, а, муж. Большое быстроходное судно, а также большой пассажирский самолёт. Океанский л. Воздушный л. Комфортабельный пассажирский л. | прил. лайнерный, ая, ое и лайнерский, ая, ое. Толковый словарь Ожегова. С.И. Ожегов, Н.Ю. Шведова. 1949… … Толковый словарь Ожегова
ЛАЙНЕР — (liner) Судно, которое совершает рейсы по расписанию, в противоположность грузовому судну, не имеющему твердых маршрутов и расписания. Конференции судовладельцев (Shipping conferences) определяют ставки за перевозку лайнерами грузов по… … Словарь бизнес-терминов
лайнер — крупное быстроходное пассажирское судно … Морской биографический словарь
Судно — У этого термина существуют и другие значения, см. Судно (значения). Судно … Википедия
Океанский лайнер
Океанский лайнер является пассажирское судно в основном используется как форма транспортировки через моря и океаны. Лайнеры также могут перевозить грузы или почту и иногда могут использоваться для других целей (например, для прогулочных круизов или в качестве госпитальных судов ). [1]
Океанские лайнеры обычно имеют прочную конструкцию с высоким надводным бортом, чтобы выдерживать бурное море и неблагоприятные условия, встречающиеся в открытом океане. Кроме того, они часто имеют более толстую обшивку корпуса, чем на круизных лайнерах, и имеют большую вместимость для топлива, еды и других расходных материалов в длительных рейсах. [3]
Содержание
Обзор [ править ]
История [ править ]
19 век [ править ]
Работа над этой технологией продолжалась, и в 1833 году был сделан новый шаг. Ройал Уильям сумел пересечь Атлантический океан, используя силу пара в основном на протяжении всего путешествия. Парус использовался только при чистке котлов. [12] Было еще много скептиков, и в 1836 году писатель Дионисий Ларднер заявил, что:
Как и проект прямого путешествия из Нью-Йорка в Ливерпуль, он был совершенно химеричен, и с таким же успехом можно было бы говорить о путешествии из Нью-Йорка на Луну. [14]
Паровая машина также позволяла кораблям выполнять регулярные рейсы без использования парусов. Этот аспект особенно понравился почтовым компаниям, которые арендовали суда для обслуживания клиентов, разделенных океаном. В 1839 году Сэмюэл Кунард основал Cunard Line и стал первым, кто посвятил деятельность своей судоходной компании перевозке почты, обеспечивая тем самым регулярные перевозки по заданному графику. Суда компании обслуживали маршруты между Великобританией и США. [21] Со временем от гребного колеса, непригодного для использования в открытом море, отказались в пользу гребного винта. [10] В 1840 году компания Cunard Line ‘s RMS Britanniaначал свои первые регулярные пассажирские и грузовые перевозки на пароходе из Ливерпуля в Бостон. [22]
В 1870 год Уайт Стар Лайна «s RMS Oceanic устанавливает новый стандарт для путешествий через океан, имея свой первый класс каюту миделя, с добавленной комфортабельностью больших иллюминаторов, электричества и проточной воды. [31] Размер океанских лайнеров увеличился с 1880 г., чтобы удовлетворить потребности иммиграции в США и Австралию.
Начало 20 века [ править ]
После Первой мировой войны [ править ]
Многие лайнеры затонули с большими человеческими жертвами; во время Второй мировой войны тремя самыми ужасными бедствиями были потеря Cunarder Lancastria в 1940 году у побережья Сен-Назера в результате немецкой бомбардировки при попытке эвакуации войск Британского экспедиционного корпуса из Франции, в результате чего погибло более 3000 человек; [66] гибель Вильгельма Густлоффа после того, как корабль был торпедирован советской подводной лодкой, в результате чего погибло более 9000 человек, что стало самой смертоносной морской катастрофой в истории; [67] и затопление SS Cap Arcona, унесшее жизни более 7000 жизней в Балтийском море в 1945 г. [68]
Отказ от дальних рейсов [ править ]
21 век [ править ]
Выжившие [ править ]
Характеристики [ править ]
Размер и скорость [ править ]
Пассажирские каюты и удобства [ править ]
Первоклассная каюта на борту Титаника в 1912 году
Океанский лайнер
Океанский лайнер является пассажирское судно в основном используется как форма транспортировки через моря и океаны. Лайнеры также могут перевозить грузы или почту и иногда могут использоваться для других целей (например, для прогулочных круизов или в качестве госпитальных судов ). [1]
Океанские лайнеры обычно имеют прочную конструкцию с высоким надводным бортом, чтобы выдерживать бурное море и неблагоприятные условия, встречающиеся в открытом океане. Кроме того, они часто имеют более толстую обшивку корпуса, чем на круизных лайнерах, и имеют большую емкость для топлива, продуктов питания и других расходных материалов в длительных рейсах. [3]
19 век
Работа над этой технологией продолжалась, и в 1833 году был сделан новый шаг. Ройал Уильям сумел пересечь Атлантику, используя силу пара в основном на протяжении всего путешествия. Парус использовался только при чистке котлов. [12] Было еще много скептиков, и в 1836 году писатель Дионисий Ларднер заявил, что:
Как и проект прямого путешествия из Нью-Йорка в Ливерпуль, он был совершенно химеричен, и с таким же успехом можно было бы говорить о путешествии из Нью-Йорка на Луну. [14]
В 1870 год Уайт Стар Лайна «s RMS Oceanic устанавливает новый стандарт для путешествий через океан, имея свой первый класс каюту миделя, с добавленной комфортабельностью больших иллюминаторов, электричества и проточной воды. [31] Размер океанских лайнеров увеличился с 1880 года, чтобы удовлетворить потребности иммиграции в США и Австралию.
RMS Umbria [32] and her sister ship RMS Etruria were the last two Cunard liners of the period to be fitted with auxiliary sails. Both ships were built by John Elder & Co. of Glasgow, Scotland, in 1884. They were record breakers by the standards of the time, and were the largest liners then in service, plying the Liverpool to New York route.
SS Ophir was a 6814-ton [33] steamship owned by the Orient Steamship Co., and was fitted with refrigeration equipment. She plied the Suez Canal route from England to Australia during the 1890s, up until the years leading to World War I when she was converted to an armed merchant cruiser.
In 1897, Norddeutscher Lloyd launched SS Kaiser Wilhelm der Grosse. She was followed three years later by three sister ships. The ship was both luxurious and fast, managing to steal the Blue Riband from the British. [34] She was also the first of the fourteen ocean liners with four funnels that have emerged in maritime history. The ship needed only two funnels, but more funnels gave passengers a feeling of safety and power. [35] In 1900, the Hamburg America Line competed with its own four-funnel liner, SS Deutschland. She quickly obtained the Blue Riband for her company. This race for speed, however, was a detriment to passengers’ comfort and generated strong vibration, which made her owner lose any interest in her after she lost the Blue Riband to another ship of Norddeutscher Lloyd. [36] She was only used for ten years for transatlantic crossing before being converted into a cruise ship. [37] Until 1907 the Blue Riband remained in the hands of the Germans.
Early 20th century
In 1902, J. P. Morgan embraced the idea of a maritime empire comprising a large number of companies. He founded the International Mercantile Marine Co., a trust which originally comprised only American shipping companies. The trust then absorbed Leyland Line and White Star Line. [38] The British government then decided to intervene in order to regain the ascendancy.
Although German liners dominated in terms of speed, British liners dominated in terms of size. RMS Oceanic and the Big Four of the White Star Line were the first liners to surpass SS Great Eastern as the largest passenger ships. Ultimately their owner was American (as mentioned above, White Star Line had been absorbed into J. P. Morgan’s trust). Faced with this major competition, the British government contributed financially to Cunard Line’s construction of two liners of unmatched size and speed, under the condition that they be available for conversion into armed cruisers when needed by the navy. The result of this partnership was the completion in 1907 of two sister ships: RMS Lusitania and RMS Mauretania, both of which won the Blue Riband during their respective maiden voyages. The latter retained this distinction for twenty years. [39] Their great speed was achieved by the use of turbines instead of conventional expansion machines. [40] In response to the competition from Cunard Line, White Star Line ordered the Olympic-class liners at the end of 1907. [41] The first of these three liners, RMS Olympic, completed in 1911, had a fine career, although punctuated by incidents. This was not the case for her sister, the RMS Titanic, which sank on her maiden voyage on 15 April 1912, resulting in several changes to maritime safety practices. [42] As for the Third Sister HMHS Britannic, she never served her intended purpose as a passenger ship, as she was drafted in World War I as a Hospital ship, and sank to a sea mine in 1916
At the same time, France tried to mark its presence with the completion in 1912 of SS France owned by the Compagnie Générale Transatlantique. [43] Germany soon responded to the competition from the British. From 1912 to 1914, Hamburg America Line completed a trio of liners significantly larger than the White Star Line’s Olympic-class ships. The first to be completed, in 1913 was SS Imperator. She was followed by SS Vaterland in 1914. [44] The construction of the third liner, SS Bismarck, was paused by the outbreak of World War I. [45] [46]
The First World War was a hard time for the liners. Some of them, like the Mauretania, Aquitania, and Britannic were transformed into hospital ships during the conflict. [39] [47] [48] [43] Others became troop transports, while some, such as the Kaiser Wilhelm der Grosse, participated in the war as warships. [49] Troop transportation was very popular due to the liners’ large size. Liners converted into troop ships were painted in dazzle camouflage to reduce the risk of being torpedoed by enemy submarines. [50]
The war was marked by the loss of many liners. Britannic, while serving as a hospital ship, sank in the Aegean Sea in 1916 after she struck a mine. [51] Numerous incidents of torpedoing took place and large numbers of ships sank. Kaiser Wilhelm der Grosse was defeated and scuttled after a fierce battle with HMS Highflyer off the coast of west Africa, while her sister ship Kronprinz Wilhelm served as a commerce raider. [52] The torpedoing and sinking of RMS Lusitania on 7 May 1915 caused the loss of 128 American lives at a time when the United States was still neutral. Although other factors came into play, the loss of American lives in the sinking strongly pushed the United States to favour the Allied Powers and facilitated the country’s entry into the war. [53]
The losses of the liners owned by the Allied Powers were compensated by the Treaty of Versailles in 1919. This led to the awarding of many German liners to the victorious Allies. The Hamburg America Line’s trio (Imperator, Vaterland, and Bismarck) were divided between the Cunard Line, White Star Line, and the United States Lines, while the three surviving ships of the Kaiser-class were requisitioned by the US Navy in the context of the conflict and then retained. The Tirpitz, whose construction was delayed by the outbreak of war eventually became the RMS Empress of Australia. Of the German superliners, only Deutschland, because of her poor state, avoided this fate. [37]
After World War I
After a period of reconstruction, the shipping companies recovered quickly from the damage caused by the First World War. The ships, whose construction was started before the war, such as SS Paris of the French Line, were completed and put into service. [54] Prominent British liners, such as the Olympic and the Mauretania, were also put back into service and had a successful career in the early 1920s. More modern liners were also built, such as SS Île de France (completed in 1927). [55] The United States Lines, having received the Vaterland, renamed her Leviathan and made her the flagship of the company’s fleet. Because all U.S. registered ships counted as an extension of U.S. territory, the National Prohibition Act made American liners alcohol-free, causing alcohol-seeking passengers to choose other liners for travel and substantially reducing profits for the United States Lines. [44]
In 1929, Germany returned to the scene with the two ships of Norddeutscher Lloyd, SS Bremen and SS Europa. Bremen won the Blue Riband from Britain’s Mauretania after the latter had held it for twenty years. [56] Soon, Italy also entered the scene. The Italian Line completed SS Rex and SS Conte di Savoia in 1932, breaking the records of both luxury and speed (Rex won the westbound Blue Riband in 1933). [57] France reentered the scene with SS Normandie of the French Line Compagnie Générale Transatlantique (CGT). The ship was the largest ship afloat at the time of her completion in 1932. She was also the fastest, winning the Blue Riband in 1935. [58]
A crisis arose when the United States drastically reduced its immigrant quotas, causing shipping companies to lose a large part of their income and to have to adapt to this circumstance. [59] The Great Depression also played an important role, causing a drastic decrease in the number of people crossing the Atlantic and at the same time reducing the number of profitable transatlantic voyages. In response, shipping companies redirected many of their liners to a more profitable cruise service. [60] In 1934, in the United Kingdom, Cunard Line and White Star Line were in very bad shape financially. Chancellor of the Exchequer Neville Chamberlain proposed to merge the two companies in order to solve their financial problems. [61] The merger took place in 1934 and launched the construction of the Queen Mary while progressively sending their older ships to the scrapyard. The Queen Mary was the fastest ship of her time and the largest for a short amount of time, she captured the Blue Riband twice, both off Normandie. [62] The construction of a second ship, the Queen Elizabeth, was interrupted by the outbreak of World War II. [63]
The Second World War was a conflict rich in events involving liners. From the start of the conflict, German liners were requisitioned and many were turned into barracks ships. It was in the course of this activity that the Bremen caught fire and was scrapped in 1941. [64] During the conflict, RMS Queen Elizabeth and RMS Queen Mary provided distinguished service as troopships. [65]
Many liners were sunk with great loss of life; in World War II the three worst disasters were the loss of the Cunarder Lancastria in 1940 off Saint-Nazaire to German bombing while attempting to evacuate troops of the British Expeditionary Force from France, with the loss of more than 3,000 lives; [66] the sinking of Wilhelm Gustloff, after the ship was torpedoed by a Soviet submarine, with more than 9,000 lives lost, making it the deadliest maritime disaster in history; [67] and the sinking of SS Cap Arcona with more than 7,000 lives lost, both in the Baltic Sea, in 1945. [68]
SS Rex was bombarded and sunk in 1942, while Normandie caught fire, capsized and sank in New York in 1942 while being converted for troop duty. [69] Many of the superliners of the ‘twenties and ‘thirties were victims of U-boats, mines or enemy aircraft. Empress of Britain was attacked by German planes, then torpedoed by a U-boat when tugs tried to tow her to safety. [70]
Decline of long-distance line voyages
After the war, some ships were again transferred from the defeated nations to the winning nations as war reparations. This was the case of the Europa, which was ceded to France and renamed Liberté. [71] The United States government was very impressed with the service of the Cunard’s Queen Mary and Queen Elizabeth as troopships during the war. To ensure a reliable and fast troop transport in case of a war against the Soviet Union, the U.S. government sponsored the construction of SS United States and entered it into service for the United States Lines in 1952. She won the Blue Riband on her maiden voyage in that year and held it until Richard Branson won it back in 1986 with Virgin Atlantic Challenger II. [72] One year later, in 1953, Italy completed the SS Andrea Doria, which later sank in 1956 after a collision with MS Stockholm. [73]
Before World War II, aircraft had not been a significant threat to ocean liners. Most pre-war aircraft were noisy, vulnerable to bad weather, few had the range needed for transoceanic flights, and all were expensive and had a small passenger capacity. The war accelerated development of large, long-ranged aircraft. Four-engined bombers, such as the Avro Lancaster and Boeing B-29 Superfortress, with their range and massive carrying capacity, were natural prototypes for post-war next-generation airliners. Jet engine technology also accelerated due to wartime development of jet aircraft. In 1953, the De Havilland Comet became the first commercial jet airliner; the Sud Aviation Caravelle, Boeing 707 and Douglas DC-8 followed, and much long-distance travel was done by air. The Italian Line’s SS Michelangelo and SS Raffaello, [6] launched in 1962 and 1963, were two of the last ocean liners to be built primarily for liner service across the North Atlantic. Cunard’s transatlantic liner, Queen Elizabeth 2, was also used as a cruise ship. [5] By the early 1960s, 95% of passenger traffic across the Atlantic was by aircraft. Thus the reign of the ocean liners came to an end. [74] By the early 1970s, many passenger ships continued their service in cruising.
In 1982, during the Falklands War, three active or former liners were requisitioned for war service by the British Government. The liners Queen Elizabeth 2 [75] and Canberra, were requisitioned from Cunard and P&O to serve as troopships, carrying British Army personnel to Ascension Island and the Falkland Islands to recover the Falklands from the invading Argentine forces. The P&O educational cruise ship and former British India Steam Navigation Company liner Uganda was requisitioned as a hospital ship, and served after the war as a troopship until the RAF Mount Pleasant station was built at Stanley, which could handle trooping flights. [76]
21st century
By the first decade of the 21st century, only a few former ocean liners were still in existence, some like SS Norway, were sailing as cruise ships while others, like Queen Mary, were preserved as museums, or laid up at pier side like SS United States. After the retirement of Queen Elizabeth 2 in 2008, the only ocean liner in service was Queen Mary 2, built in 2003–04, used for both point-to-point line voyages and for cruises.
Four ocean liners that were made before World War II survive today as they have been preserved as museums, and hotels. The Japanese ocean liner Hikawa Maru, has been preserved in Naka-ku, Yokohama, Japan, as a museum ship, since 1961. RMS Queen Mary was preserved in 1967 after her retirement, and became a museum/hotel in Long Beach, California. In the 1970s, SS Great Britain was also preserved, and now resides in Bristol, England as another museum. [77] The latest ship to undergo preservation is MV Doulos, which became a dry berthed hotel on Bintan Island, Indonesia. [78]
Post-war ocean liners still extant are United States (1952), docked in Philadelphia since 1996; Rotterdam (1958), moored in Rotterdam as a museum and hotel since 2008; [79] and Queen Elizabeth 2 (1967), floating luxury hotel and museum at Mina Rashid, Dubai since 2018. [80]
MV Astoria (1948) (originally MS Stockholm, which collided with Andrea Doria in 1956 [81] ) was in active service until the COVID-19 pandemic. She was returned to the Portuguese bank that owns her after Cruise & Maritime Voyages ceased operations in July, 2020. [82]
Size and speed
Since their beginning in the 19th century, ocean liners must meet growing demands. The first liners were small and overcrowded, leading to unsanitary conditions on board. [19] Eliminating these phenomena required larger ships, to reduce the crowding of passengers, and faster ships, to reduce the duration of transatlantic crossings. The iron and steel hulls and steam power allowed for these advances. Thus, SS Great Western (1,340 GRT) and SS Great Eastern (18,915 GRT) were constructed in 1838 and 1858 respectively. [26] The record set by Great Eastern was not beaten until 43 years later in 1901 when RMS Celtic (20,904 GT) was completed. [83] The tonnage then grew profoundly: the first liners to have a tonnage that exceeded 20,000 were the Big Four of the White Star Line. The Olympic-class ocean liners, first completed in 1911, were the first to have a tonnage that exceeded 45,000. SS Normandie, completed in 1935, had a tonnage of 79,280. [84] In 1940, RMS Queen Elizabeth raised the record of size to a tonnage of 83,673. She was the largest passenger ship ever constructed until 1997. [85] In 2003, RMS Queen Mary 2 became the largest, at 149,215 GT.
In the early 1840s, the average speed of liners was less than 10 knots (a crossing of the Atlantic thus took about 12 days or more). In the 1870s, the average speed of liners increased to around 15 knots the duration of a transatlantic crossing shortened to around 7 days, owing to the technological progress made in the propulsion of ships: the rudimentary steam boilers gave rise to more elaborate machineries and the paddlewheel gradually disappeared, replaced first by one helix then by two helixes. At the beginning of the 20th century, Cunard Line’s RMS Lusitania and RMS Mauretania reached a speed of 27 knots. Their records seemed unbeatable, and most shipping companies abandoned the race for speed in favor of size, luxury, and safety. [29] The advent of ships with diesel engines, and of those whose engines were oil-burning, such as the Bremen, in the early 1930s, relaunched the race for the Blue Riband. The Normandie won it in 1935 before being snatched by RMS Queen Mary in 1938. It was not until 1952 that SS United States set a record that remains today: 34.5 knots (3 days and 12 hours of crossing the Atlantic). [29] In addition, since 1935, the Blue Riband is accompanied by the Hales Trophy, which is awarded to the winner. [86]
Passenger cabins and amenities
The first ocean liners were designed to carry mostly migrants. On-board sanitary conditions were often deplorable and epidemics were frequent. In 1848, maritime laws imposing hygiene rules were adopted and they improved on-board living conditions. [87] Gradually, two distinct classes were developed: the cabin class and the steerage class. The passengers traveling on the former were wealthy passengers and they enjoyed certain comfort in that class. The passengers traveling on the latter were members of the middle class or the working class. In that class, they were packed in large dormitories. Until the beginning of the 20th century, they did not always have bedsheets and meals. [88] An intermediate class for tourists and members of the middle class gradually appeared. The cabins were then divided into three classes. [40] The facilities offered to passengers developed over time. In the 1870s, the installation of bathtubs and oil lamps caused a sensation on board RMS Oceanic. [89] In the following years, the number of amenities became numerous, for example: smoking rooms, lounges, and promenade deck. In 1907, RMS Adriatic even offered turkish baths and a swimming pool. [90] In the 1920s, SS Paris was the first liner to offer a movie theatre. [91]
A first-class cabin on board Titanic in 1912