Что такое director cut
director’s cut
Смотреть что такое «director’s cut» в других словарях:
director’s cut — noun The version of a cinema film preferred by its director as opposed to one edited by another, often incorporating scenes omitted from the commercially released version • • • Main Entry: ↑direct * * * director’s cut UK US noun [countable]… … Useful english dictionary
Director’s Cut — est un terme cinématographique anglais, mais également utilisé en français, faute d une traduction adéquate. Le terme qualifie un film dont le montage a l assentiment du réalisateur. Le recours à ce terme provient de l industrie cinématographique … Wikipédia en Français
Director’s cut — est un terme cinématographique anglais (« version du réalisateur » en français). Le terme qualifie un film dont le montage a l assentiment du réalisateur. Le recours à ce terme provient de l industrie cinématographique américaine … Wikipédia en Français
Director’s cut — For other uses, see Director s cut (disambiguation). Cowboy Kate other Stories, director s cut by Sam Haskins. A director s cut is a specially edited version of a film, and less often TV series, music video, commercials, comic … Wikipedia
Director’s Cut — Der sogenannte Director’s Cut [dɪˈrektərs kʌt] (Abk. D. C.) eines Filmes ist eine neue Schnittversion eines bereits veröffentlichten Spielfilms, die der Filmregisseur (engl. „Director“) nachträglich als die von ihm selbst favorisierte Endfassung… … Deutsch Wikipedia
Director’s Cut — Der Director’s Cut [dɪˈrektərs kʌt] (kurz D. C.) eines Filmes ist eine neue Schnittversion eines bereits veröffentlichten Spielfilms, die der Filmregisseur (engl. Director) nachträglich als die von ihm selbst favorisierte Endfassung erstellt hat … Deutsch Wikipedia
Director’s Cut — Di|rec|tor s Cut 〈[dırɛ̣ktəs kʌ̣t] od. engl. amerikan. [daı ] m.; od. s, s; Film〉 (meist längere) Version eines Spielfilms, die abweichend von der offiziellen Filmstudiofassung vom Regisseur favorisiert u. zeitversetzt im Kino u./od. auf Video… … Universal-Lexikon
director’s cut — UK / US noun [countable] Word forms director s cut : singular director s cut plural director s cuts cinema a film in the form that is exactly what the director had intended, before changes are made to produce the final form that is shown to the… … English dictionary
director’s cut — a rough cut (the first completely edited version) of a film without studio interference as the director would like it to be viewed, before the final cut (the last version of the film that is released) is made by the studio. Example: the… … Glossary of cinematic terms
Director′s Cut — Di|rec|tor′s Cut 〈[dırɛ̣ktəs kʌ̣t] od. amerikan. [daı ] m.; Gen.: od. s, Pl.: s; Film〉 (meist längere) Version eines (Spiel )Films, die abweichend von der offiziellen Filmstudiofassung vom Regisseur favorisiert u. zeitversetzt im Kino u./od. auf… … Lexikalische Deutsches Wörterbuch
director’s cut — noun Date: 1981 a version of a motion picture that is edited according to the director s wishes and that usually includes scenes cut from the version created for general distribution … New Collegiate Dictionary
Режиссёрская версия
«Режиссёрская версия» (англ. Director’s cut ) — специальная редакция кинокартины, отличающаяся по содержанию от версии, демонстрирующейся в кинотеатрах (англ. Theatrical release ). Следует отметить, что в русской интерпретации режиссёрская версия ассоциируется именно с кинокартиной, в то время как исходное понятие включает в себя и полные версии прочих произведений искусства.
Режиссёрские версии крайне редко выходят в общественный показ, но часто доступны в продаже.
Причины возникновения режиссёрский версий
Существует ряд причин, по которым режиссёрские версии вообще появляются. Обычно показ стандартной версии преследует цель получить максимальную прибыль с меньшими издержками. Максимальная прибыль в свою очередь зависит от целевой аудитории (точнее сказать, от количества возможных зрителей) и от заинтересованности зрителя в просмотре продолжения сюжетной линии в последующих картинах (так называемые «Сиквелы»). Другими словами для создания максимально возможной теоретической прибыли:
Кроме этого на картину в ряде случаев оказывается давление и со стороны издателя, равно как и со стороны сетей кинотеатров. Многим известно, что, к примеру, на радио с неохотой принимаются композиции, которые длятся менее 3 и более 4 минут. Композиции из такого списка обычно называются «неформатом» и редко это связано с самим содержанием — просто более долгая или короткая композиция способна внести паузу в эфир, либо задержать последующую передачу, что экономически не выгодно для самой радиостанции. Точно такая же ситуация и в индустрии кинотеатров: необходимо показать фильм, провести проветривание/очистку зала, сменить настройки проектора — и желательно, чтобы в совокупности это время было около 2 часов, тогда кинотеатр сможет показывать в одном зале (если взять в пример 14-часовой рабочий день кинотеатра) 7 сеансов в течение суток. Если же фильм будет длиться, к примеру, 1:59:00, то либо зрители будут сидеть в чистом зале лишь в том случае, если пришли на утренний сеанс, либо кинотеатру придётся менять сетку сеансов, что для него обернётся уменьшением прибыли. Конечно, в ряде случаев, кассовость фильма полностью покрывает подобные издержки, но далеко не все кинокартины могут похвастаться именитым режиссёром или грамотным пиаром.
Альтернативная концовка
К режиссёрским версиям также относят изменения сюжета, называемые альтернативными концовками. Это такие изменения, при которых совершенно меняется развязка сюжета. Зачастую издатель/продюсер обязывают режиссёра снять несколько концовок для фильма одновременно, а студия уже потом делает выбор, какой финал больше подойдет для показа и будет лучше восприниматься зрителями. Иногда этот выбор в корне отличается от собственного мнения сценаристов и режиссёра. Фильмы, которые не планируют в будущем обрастать сиквелами часто выходят в продажу, при этом в разделе дополнительных материалов можно найти эти самые альтернативные (не принятые) концовки. Хотя из года в год подобная тенденция теряет свою популярность. Издателю и прокатчику нужно вполне конкретное мнение от зрителя, таким образом, посмотрев альтернативную концовку, которая действительно раскрывает и завершает сюжет, зритель может просто не захотеть идти на продолжение, что негативно скажется на кассовости сиквела, а значит, нежелательно для издателя/продюсера.
Director’s cut
Смотреть что такое «Director’s cut» в других словарях:
director’s cut — noun The version of a cinema film preferred by its director as opposed to one edited by another, often incorporating scenes omitted from the commercially released version • • • Main Entry: ↑direct * * * director’s cut UK US noun [countable]… … Useful english dictionary
Director’s Cut — est un terme cinématographique anglais, mais également utilisé en français, faute d une traduction adéquate. Le terme qualifie un film dont le montage a l assentiment du réalisateur. Le recours à ce terme provient de l industrie cinématographique … Wikipédia en Français
Director’s cut — est un terme cinématographique anglais (« version du réalisateur » en français). Le terme qualifie un film dont le montage a l assentiment du réalisateur. Le recours à ce terme provient de l industrie cinématographique américaine … Wikipédia en Français
Director’s cut — For other uses, see Director s cut (disambiguation). Cowboy Kate other Stories, director s cut by Sam Haskins. A director s cut is a specially edited version of a film, and less often TV series, music video, commercials, comic … Wikipedia
Director’s Cut — Der sogenannte Director’s Cut [dɪˈrektərs kʌt] (Abk. D. C.) eines Filmes ist eine neue Schnittversion eines bereits veröffentlichten Spielfilms, die der Filmregisseur (engl. „Director“) nachträglich als die von ihm selbst favorisierte Endfassung… … Deutsch Wikipedia
Director’s Cut — Der Director’s Cut [dɪˈrektərs kʌt] (kurz D. C.) eines Filmes ist eine neue Schnittversion eines bereits veröffentlichten Spielfilms, die der Filmregisseur (engl. Director) nachträglich als die von ihm selbst favorisierte Endfassung erstellt hat … Deutsch Wikipedia
Director’s Cut — Di|rec|tor s Cut 〈[dırɛ̣ktəs kʌ̣t] od. engl. amerikan. [daı ] m.; od. s, s; Film〉 (meist längere) Version eines Spielfilms, die abweichend von der offiziellen Filmstudiofassung vom Regisseur favorisiert u. zeitversetzt im Kino u./od. auf Video… … Universal-Lexikon
director’s cut — UK / US noun [countable] Word forms director s cut : singular director s cut plural director s cuts cinema a film in the form that is exactly what the director had intended, before changes are made to produce the final form that is shown to the… … English dictionary
director’s cut — a rough cut (the first completely edited version) of a film without studio interference as the director would like it to be viewed, before the final cut (the last version of the film that is released) is made by the studio. Example: the… … Glossary of cinematic terms
Director′s Cut — Di|rec|tor′s Cut 〈[dırɛ̣ktəs kʌ̣t] od. amerikan. [daı ] m.; Gen.: od. s, Pl.: s; Film〉 (meist längere) Version eines (Spiel )Films, die abweichend von der offiziellen Filmstudiofassung vom Regisseur favorisiert u. zeitversetzt im Kino u./od. auf… … Lexikalische Deutsches Wörterbuch
director’s cut — noun Date: 1981 a version of a motion picture that is edited according to the director s wishes and that usually includes scenes cut from the version created for general distribution … New Collegiate Dictionary
Впечатления от Death Stranding Director’s Cut. Ещё одно неоднозначное переиздание для PS5
После COVID-19 мир Death Stranding уже не воспринимается с позиции «вот Кодзима-сан завернул, курьеры — надежда человечества! Ещё и люди друг с другом не общаются, всё на удаленке делают и по своим норам сидят». За время, прошедшее с релиза игры, мы буквально оказались в очень скучной и приземленной версии мира с нарушенными социальными связями из-за глобального бедствия.
Пока ты доставляешь посылки в вымышленной научно-фантастической игре японского визионера, в реальности за окном в разноцветных плащах с котомками бредут настоящие курьеры, важность которых человечество почувствовало после ухода на самоизоляцию. Особенно неуютно становится, когда во внутриигровой почте находишь очень близкое к реальности описание вымирания кинотеатров.
Но сегодня мы поговорим о Death Stranding не с точки зрения гениального предвидения, посетившего как-то Кодзиму за кружкой кофе с одним из знаменитых друзей-режиссеров. Есть повод более приземленный: а именно выход издания Director’s Cut и его «ревью-бомбинг» на Metacritic.
Коробка неиспользованных идей
Как и в случае с Ghost of Tsushima, «ревью-бомбинг» оказался не беспочвенным, пусть и выглядит для кого-то неоправданным закидыванием тухлыми помидорами авторского проекта, аналогов которому нет. Тут стоит сразу сказать, что большинство негатива в пользовательских оценках Director’s Cut посвящено новому контенту, который не получат ни владельцы PS4, ни PC. Да и вышел этот новый контент, мягко говоря, неоднозначным.
Появился полноценный виртуальный тир в игре — в него можно телепортироваться из любого доступного узла связи. Можно тренироваться в стрельбе по мишеням, используя открытые пушки, или в метании гранат. Есть и подборка испытаний на время, в которых можно побороться за лучший рейтинг. Правда, не очень понятно зачем.
Изначально в Death Stranding баланс между ходьбой и экшеном был таков, что большую часть времени вы находились в дороге, преодолевая трудные куски маршрута, используя гаджеты и смекалку. В переиздании всё аналогично. За исключением точечных вылазок к МУЛам за похищенными данными или сражений с боссами, Сэму нет надобности размахивать пушкой. Это даже по сюжету четко проговаривается — вы курьер, а не герой боевика.
Идём дальше — гонки. Зачем. Они. Нужны. В Director’s Cut абсолютно та же модель поведения транспорта, что и в оригинале. И не сказать, что она отлично подходит для кольцевых заездов на время. При этом заезды не привносят ничего в историю и максимально оторваны от ключевой активности — доставки грузов. Да, новый гоночный болид быстрый. Но он абсолютно бесполезен за пределами дороги.
С новыми гаджетами вообще какая-то незадача. Появился трамплин, на котором можно подлетать в воздух, если удачно разогнаться на байке. Пока Сэм будет парить, можно крутануть трюк, чтобы… чтобы крутануть трюк.
Может быть есть что-то более прикладное, спросите вы? Появилась пушка, стреляющая грузами. Но стреляет она на небольшое расстояние, да и до груза всё равно надо добираться самому. Есть ещё робот, который может таскать на себе тяжести или самого Сэма. Но он не умеет двигаться вверх по скалам и отказывается трудиться за пределами хиральной сети. Зачем он тогда нужен, если его работу лучше выполняют левитирующие платформы?
В Director’s Cut полно такого неоднозначного контента. И да, почему он доступен сейчас исключительно владельцам PS5, вопрос открытый. Ведь все геймплейные нововведения вполне могли бы работать как на PS4, так и на PC. Не говоря уж об одной единственной новой сюжетной миссии.
Она проходится буквально за 20-30 минут, представляя собой зачистку заброшенного бункера, состоящего из нескольких запечатанных отсеков, к которым постепенно открывается доступ.
Самое интересное, что есть в этой миссии — это отсылки в серии MGS и играбельной демоверсии P.T. Тут вам и узнаваемый пугающий силуэт, бьющийся в конвульсиях, и знаменитая лестница из Snake Eater, и коробка под апельсины прямиком из Shadow Moses. Такое вот трогательное прощание с тем, что принесло Кодзиме славу.
Проблема только в том, что большую часть этого ностальгического наполнения уже успели заспойлерить в трейлерах Director’s Cut. И это неудивительно: миссия микроскопическая, если даже сравнивать с самой маленькой сюжетной главой основной игры. А в отрыве от отсылок она представляет из себя короткий филлер, который чуть-чуть набрасывает новой информации, давая больше контекста.
Вот из-за этого всего и подвергается Director’s Cut атакам со стороны пользователей. Metacritic стоит придумать верификацию для тех, кто владеет игрой, чтобы отсеять нулевые обзоры, оставленные ради троллинга. Но большая часть комментариев вполне по существу критикует попытку продавать игру второй раз, нагрузив переиздание не самым полезным ворохом новых гаджетов и контентом.
Кому в итоге рекомендовать Death Stranding Director’s Cut? Если у вас уже была копия для PS4, вы были в процессе прохождения и у вас появился роскошный 4К-телевизор (или был), то киньте копеечку Кодзиме за возможность поиграть в лучшую версию на PS5. Не пожалеете. Картинка в Director’s Cut ещё милее глазу, чем в оригинальном релизе. Улучшенные эффекты воды и освещения, подтянутое разрешение текстур вкупе с объемным звуком дают такой эффект погружения, к которому некоторым издателям остается только стремиться.
А вот остальным Director’s Cut можно пропустить. Владельцы PC фактически теряют только доступ к необязательному геймплейному контенту. Улучшенная картинка и внутриигровые предметы рекламных интеграций Кодзимы с Cyberpunk 2077 и Valve уже были в ПК-версии.
What is a Director’s Cut? Every Type of Director’s Cut Explained
I f you grew up in the home video era, you may have found yourself asking, “What is a Director’s Cut?” When DVD emerged, some movies would claim to be a “Director’s Cut,” which could imply many things to the potential consumer. It might seem straightforward, but there’s a lot more to Director’s Cuts than just a longer version of a movie. So, what is a Director’s Cut and why are there so many of them? We’re going to go over the definition, its history through theatrical and home video releases, famous examples of Director’s Cuts and the different types that exist.
Director’s Cuts Explained
What does Director’s Cut mean?
Before going into the contemporary definition, we want to quickly mention that, during the editing process, a Director’s Cut can mean different things.
Films go through several cuts before being released. The most common of these are known as rough cuts (also known as workprints) and editor’s cuts. A Director’s Cut, therefore, is just one of several cuts that can exist before a «final cut» is produced.
DIRECTOR’S CUT DEFINITION
What is a Director’s Cut?
A Director’s Cut is a version of a movie that matches the director’s original vision. Since most directors aren’t given «final cut» privileges, it is the studio that dictates the version that gets released. A Director’s Cut is typically released after the film has had an initial theatrical run. This «director-approved» version is typically released in the home video market only but some films, like Ari Aster’s Midsommar, were given a limited theatrical release. The term is usually applied to movies but it can also be used for TV, music videos, and even video games.
Typical changes found in a Director’s Cut:
Director’s Cut Beginnings
Origins of the Director’s Cut
One of the earliest examples of a director’s cut comes from Charlie Chaplin’s classic film The Gold Rush. After it was originally released in 1925, the film was re-edited and re-released in 1942. This version added a new musical score, voice over narration, and deleted a few scenes.
Not only that, but the frame rate was changed, which actually made the movie 23 minutes shorter. This version has ultimately become the primary version, though both versions are available. Curious what the finished film looks like? Watch it in its entirety right now!
Watch Chaplin’s The Gold Rush
Audiences started to see a bit more Director’s Cuts in the 1970s. While the majority of movies were still released theatrically, a couple movies were notably re-released with changes.
George Lucas turned one of his student films, THX 1138, into a feature in 1971. The film flopped and nearly bankrupted the studio, Francis Ford Coppola’s American Zoetrope. Not only that, but the film had its runtime shortened against Lucas’ wishes.
After the massive success of Star Wars, Lucas was able to re-release THX 1138, adding scenes that had been removed. Later still, he would release what is called the “The George Lucas Director’s Cut” in 2004. That version included newly-made computer generated imagery, along with a new digital remaster of the preexisting footage.
THX 1138 • Re-release Trailer
Also in 1977, Close Encounters of the Third Kind, directed by Lucas’s good friend Steven Spielberg, hit cinemas. Even though he had coveted final cut privileges, he was not fully satisfied with the released version. According to Spielberg, he wanted more time to work on it, but the studio wanted the movie released ASAP. The film was a massive hit, giving him the opportunity to finish it to his satisfaction.
Re-released in 1980, this version of Close Encounters was mandated to include an extended ending that Spielberg was very opposed to. This Special Edition was the only version available on home video until The Criterion Collection released both cuts on LaserDisc in 1990.
In 1998, Spielberg was able to finally realize his vision with an official “Director’s Cut,” which notably removed the studio-mandated “Special Edition” ending.
THE RISE OF HOME VIDEO
Director’s Cuts thrive on home video
While Chaplin, Lucas, Spielberg were among the first directors to re-release their films, the idea of a “Director’s Cut” on home video did not start to form until the 1980s.
The ‘80s
Even before the rise of VHS, cable TV was still a surefire way to catch a movie at home. Extremely influential pay television station Z Channel (broadcast locally in Southern California) is credited with helping popularize Director’s Cuts as we know them. The channel was a film lover’s dream, featuring lesser-known and foreign films, unedited and sometimes even in their original aspect ratios.
In 1982, the channel broadcast the original premiere version of Michael Cimino’s Heaven’s Gate, marketing it as “the Director’s Cut.” Prior to this broadcast, Heaven’s Gate was seen as one of the biggest failures in contemporary cinema. The original run time was over 200 minutes and later re-cut to be just under 150 minutes.
The Incredible Story of Making Heaven’s Gate
Aside from being a critical flop, it ended up being a major financial disaster for the film’s production company. It’s also considered the final nail in the coffin for the celebrated New Hollywood era.
Z Channel’s broadcast of Heaven’s Gate was a success was the station’s most watched feature ever. People who only knew of its reputation had a chance to watch a version closer to the director’s original vision. This resulted in a reassessment that has continued to this day — a definitive Director’s Cut was released in 2012.
The ‘90s
It wasn’t until the early 1990s that Director’s Cuts truly became widespread at the local video stores. James Cameron became one of the more notable film directors to add deleted scenes to his movies.
Aliens, The Abyss, and Terminator 2: Judgement Day all featuring extended Director’s Cuts. Due to Cameron’s disapproval of the term, the films were not marketed as “Director’s Cuts.” Instead, they were dubbed “Special Editions.”
Aliens already had additional scenes in the 1989 TV broadcast version but Cameron released Special Editions on VHS and LaserDisc in 1990 and ‘91 respectively. The added scenes provided more character development and extended sequences that were removed by the studio.
Here’s a thorough breakdown of the differences between the theatrical and James Cameron’s «special edition» (aka Director’s Cut).
Aliens • Theatrical vs «Director’s Cut»
A Special Edition of Terminator 2 on LaserDisc (and later DVD) would soon follow, along with a Special Edition of The Abyss. The Abyss Special Edition, in particular, was much longer than the theatrical cut and included a removed ending sequence that could not be completed for the film’s original release.
Perhaps the most notable example of a movie with alternate cuts is Ridley Scott’s Blade Runner. The film had major production problems before being released in 1982 to mixed critical response and lukewarm box office results.
However, between 1990 and 1991, the film’s «Workprint edit» was screened and generated positive buzz. This led to Warner Bros. (with Scott’s involvement) to release a “Director’s Cut” in 1992.
Years later, with the advent of DVD and Blu-ray, Scott was able to, once again, go back and create what is now known as “The Final Cut,” widely regarded as the definitive (and “only”) version of the film.
Main differences from Blade Runner’s many cuts
Director’s Cut Types
Different types of Director’s Cuts
Ever since DVDs and Blu-rays became the norm, Director’s Cuts are now a regular part of the home video business. There are now so many movies with alternate cuts that we could not possibly list them all here.
What we can do is provide you with the most common types of “Director’s Cuts,” which often go by various names and may mean different things, depending on the type of “cut” it is.
Director’s Cut
A Director’s Cut is the most common label, often sold as being the director’s original vision. In some cases, such as Ridley Scott’s Kingdom of Heaven, a substantial amount of footage was added, which garnered it critical acclaim as one of the best Director’s Cuts of all time.
Kingdom of Heaven • Best Director’s Cuts of All Time
However, in some cases, it really is just a marketing ploy. Using Scott again, his “Director’s Cut” of Alien has been confirmed as nothing more than a studio mandate for one of the home video releases. In rare cases, legitimate Director’s Cuts are shorter than their theatrical releases.
Special Edition
Famously used by James Cameron and George Lucas, this term emphasizes that the new cut of the film is merely a different version, and that the theatrical releases can be seen as the director’s definitive vision. Terminator 2, specifically, was re-released in an “Extreme Edition,” which came with both cuts of the film.
However, with Lucas, his Special Edition versions of the Star Wars films have supplanted the theatrical versions, much to fan disapproval.
Star Wars Special Editions • Behind the Scenes
Extended Director’s Cut/Extended Edition
A longer version of the film, often adding scenes that are new or added back. A relative of the Special Edition, Extended Director’s Cuts are rarely, if ever, seen as definitive and merely just an added bonus for fans.
Workprint Edition
This is a rarer type of alternate cut, as legitimate workprints almost never see the light of day. In very rare cases, such as with Blade Runner, a workprint gets out and becomes an alternate version for fans.
Uncut or Unrated
The cousin of the Director’s Cut, «uncut» or «unrated» films come in two varieties. The first type is a film that had to be cut down in some small way to avoid a ratings issue or some other problem. Paul Verhoeven’s RoboCop was originally rated X; to get an R rating, the film had to cut a couple minutes of extreme violence.
While Director’s Cuts, and their related terms, are often used for marketing, they can sometimes be genuine alternate cuts representing a director’s preferred vision. Unfortunately, due to the overuse of the term, fans often have to do their own research before knowing what’s what. One thing’s for sure: just because a cut of a movie is longer doesn’t mean it’s better or the director’s preferred version.
FAMOUS DIRECTOR’S CUTS
Quick list of Director’s Cut movies
We can’t name every Director’s Cut out there, but we can list a few of the best director’s cuts. We’ll exclude anything that was done for marketing or studio-mandated purposes only, and instead focus on movies that have gained greater acclaim with their Director’s Cuts.